STRATEGIC MARKETING AS A DIRECTION TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF MANAGEMENT OF INNOVATIVE ENTERPRISE ACTIVITIES UNDER CONDITIONS OF FINANCIAL AND ECONOMIC, ENVIRONMENTAL AND SOCIAL RISKS

Main Article Content

Zinaida ZHYVKO
Yelyzaveta SNITKO
Nataliia KLYMENCHUKOVA
Oksana PROKOPYSHYN

Abstract

The article summarizes the strategic marketing as a direction to improve the efficiency of management of innovative enterprise activities under conditions of financial and economic, environmental and social risks. The scheme of strategic marketing application as a direction of increasing the efficiency of management of innovative enterprise activity has been presented. Systematized basic principles of strategic marketing system for an innovative enterprise: accounting requirements, state and dynamics of demand, market trends and conditions in the process of making economic decisions; creating conditions for maximum adaptation of production to the market, structure and nature of demand; active influence the market and the buyer through a wide set of measures. An analysis of the main competitive characteristics of the innovative enterprise is given and it is concluded that it is necessary to form a strategy of euro-marketing for innovative enterprise in the context of economic, environmental and social risks. A normative profile of the level of customer satisfaction with the products of innovative enterprises is formed.

Article Details

Section
Статті
Author Biographies

Zinaida ZHYVKO, Lviv State University of Internal Affairs

Dr. Sc. (Ekon.), Professor,

Lviv State University of Internal Affairs,  

Lviv, Ukraine

Yelyzaveta SNITKO, Lugansk National Taras Shevchenko University

PhD (Engineering Science), Associate Professor, 

Lugansk National Taras Shevchenko University,  Starobilsk, Ukraine

Nataliia KLYMENCHUKOVA, National Academy of Management, Kyiv

PhD (Economics), Associate Professor,

Doctoral Candidate, National Academy of Management, Kyiv, Ukraine

Oksana PROKOPYSHYN, Lviv National Agrarian University

PhD (Economics), Associate Professor,

Lviv National Agrarian University,

Lviv, Ukraine

References

Гнатенко І. А. Визначення інновацій як інструментарію національного підприємництва. Науковий вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Серія «Економіка». 2018. Т. 23. Вип. 5 (70). С. 38–42.

Гнатенко І. Вплив національного інноваційного підприємництва на сталий розвиток ринку праці. Вісник Херсонського державного університету. 2018. № 32. С. 69–72.

Гнатенко І.А. Методологічні основи інституціонального аналізу національної системи інноваційного підприємництва. Науковий журнал «Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії». 2018. № 6 (18). С. 70–74.

Гнатенко І.А. Методологічні аспекти розвитку інноваційного підприємництва: теорія та практика: монографія. Харків: СГ НТМ «Новий курс», 2019. 253 с.

Ходаківська О. В., Гнатенко І. А., Дяченко Т. О., Сабій І. М. Моделі підприємництва в умовах інноваційної економіки та економіки знань: управління ресурсами та витратами. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 15. С. 5–11.

Brockova K., Rossokha V., Chaban V., Zos-Kior M., Hnatenko I., Rubezhanska V. Economic mechanism of optimizing the innovation investment program of the development of agro-industrial production. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2021. Vol. 43. No. 1. P. 129–135.

Mazur N., Khrystenko L., Pásztorová J., Zos-Kior M., Hnatenko I., Puzyrova P., Rubezhanska V. Improvement of Controlling in the Financial Management of Enterprises. TEM Journal. 2021. Vol. 10. Issue 4. P. 1605–1609.

Rossokha V., Mykhaylov S., Bolshaia O., Diukariev D., Galtsova O., Trokhymets О., Ilin V., Zos-Kior М., Hnatenko I., Rubezhanska V. Management of simultaneous strategizing of innovative projects of agricultural enterprises responsive to risks, outsourcing and competition. Journal of Hygienic Engineering and Design. 2021. Vol. 36. P. 199–205.

Prokopenko O., Martyn O., Bilyk O., Vivcharuk O., Zos-Kior M., Hnatenko I. Models of State Clusterisation Management, Marketing and Labour Market Management in Conditions of Globalization, Risk of Bankruptcy and Services Market Development. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 2021. Vol. 21 No. 12 P. 228–234.

Zos-Kior M., Hnatenko I., Isai O., Shtuler I., Samborskyi O., Rubezhanska V. Management of Efficiency of the Energy and Resource Saving Innovative Projects at the Processing Enterprises. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2020. Vol. 42. No. 4. P. 504–515.