MARKETING COMPONENTS OF THE REGIONAL ENVIRONMENT IN THE HEALTH CARE SYSTEM

Main Article Content

Nataliia LETUNOVSKA

Abstract

Introduction. The article raises the critical issue of maintaining the competitiveness of the regions of Ukraine and the role of marketing factors in this process. The uneven development of different national territories is analyzed. Effectively positioning each regional unit according to various aspects of their development is actualized.


Purpose. The purpose of the article is to identify marketing factors that are likely to affect the competitiveness of regions in terms of health and identify the main components of marketing support for regional development.


Results. The author determined that the level of health in the region is highly likely to be influenced by loyalty on the part of key stakeholders (they are more satisfied with life and conditions in the region, pay more attention to their approach to life, environmental and health, more open to informational influence in the formation of a strategy for healthy development in a particular region, etc.). A complex of marketing components of the regional environment in the health care system has been formed. Healthy behavior, information support and feedback are highlighted.


Originality. The article introduces a new concept of "healthy image" and provides its author's formulation. New is the approach to determining the relationship between marketing factors expressed in terms of loyalty and health in the region, and the indicator of self-care.


Conclusion. As a result of the research, the author substantiates that it is important to use marketing tools for planning the region's development. It is necessary to identify and use the unique features of the territory, on which there is an expediency to be based on the formation of sustainable positioning for external and internal challenges. The study provides an expanded classification of the image of the region. The alternative to the SWOT-analysis method for strategic analysis of the territory SOAR-analysis and its advantages compared to traditional methods of determining the competitiveness of the region and its capabilities are analyzed.

Article Details

Section
Статті
Author Biography

Nataliia LETUNOVSKA, Sumy State University

PhD (Economics), Associate Professor,

Sumy State University,

Sumy, Ukraine

References

Віхров М. Українське село: вимирання чи еволюція. URL: https://tyzhden.ua/Society/219622 (дата звернення: 01.12.2021).

Ahner D. What do you really know about European cohesion policy? URL: https://institutdelors.eu/wp-content/uploads/2018/01/ecp_rational_and_objectives.pdf (дата звернення: 04.12.2021).

Пиріг В. Зеленський запустив нову держпрограму збільшення тривалості життя українців URL: https://zaxid.net/programa_zelenskogo_zdorova_ukrayina_shho_peredbachaye _n1521080 (дата звернення: 04.12.2021).

Романко О.П. Методи та способи здійснення оцінки конкурентоспроможності регіону: світова практика і український досвід. Економіка та держава. 2018. № 4. С. 42-45.

Приходченко Т.А. Методологія дослідження регіонального розвику. Причорноморські економічні студії. 2017. Випуск 16. С. 115-120.

Кузьминчук Н.В., Куценко Т.М. Підходи до діагностики соціально-економічного потенціалу регіону як основи ефективної стратегії управління. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2016. № 4. С. 269-284.

Пілько А.Д., Гарда Т.П. Моделювання процесів оцінки й аналізу рівня соціо-еколого-економічного розвитку регіону. Проблеми економіки. 2017. № 2. С. 324-330.

Бондаренко В.М., Курей А.О., Дерді Е.Т., Бутусов О.Д. Моніторинг конкурентоспроможності регіону як механізм реалізації державної регіональної політики. Регіональна економіка. 2020. № 2. С. 33-43.

Буднікевич І.М., Гавриш І.І., Крупенна І.А. Інструменти формування та реалізації потенціалу регіону: маркетинговий та іміджевий підхід. Ефективна економіка. 2018. № 10. DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.10.

Кайнова Т.В. Маркетинг регіону як фактор інноваційного розвитку. Академічний огляд. 2014. № 2(41). С. 85-90.

Буга Н.Ю., Тичинська А.І. Формування органік-бренду регіону. Приазовський економічний вісник. 2019. Випуск 6(17). С. 101-105.

Us Ya., Pimonenko T., Tambovceva T., Segers J.-P. Green transformation in the healthcare system: The COVID-19 impact. Health Economics and Management Review. 2020. № 1(1). P. 48-59.

Косик Я.В., Чигрин, О.Ю. Глобалізація як закономірність розвитку сучасної економіки України. Механізм регулювання економіки. 2011. № 2. С. 191-196.

Сигида Л.О., Біловодська О.А. Позиціонування регіону на основі оцінки його маркетингової привабливості. Механізм управління потенціалом інноваційного розвитку промислових підприємств : монографія ; за наук. ред. к.е.н., доц. Ю.С. Шипуліної. Суми : ТОВ «Папірус». 2012. С. 359-371.

Vasilyeva T.A., Lyeonov S.V., Letunovska N.Y. The economic impact of COVID-19: forecasting for Ukrainian regions. Socio-Economic Challenges: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, Sumy, November 3–4, 2020. Sumy: Sumy State University. P. 18-22.

Сигида Л.О., Сагер Л.Ю., Летуновська Н.Є. (2019). Формування стратегії випереджального інноваційного розвитку в умовах індустрії 4.0. Економічний аналіз. 2019. Том 29, № 2, 53-61. 10.35774/econa2019.02.053).

Minchenko M., Bezruk A., Gerasimenko D. Ukrainian silicon valley: utopia or reality / Innovation, Social and Economic Challenges : the International Scientific Online Conference (Sumy, December 1-3, 2020). Р. 63-66.

Rosokhata A., Shapoval V. Theoretical bases of priority and perspective innovative development on the inclusiveness principles Inclusive Growth: basics, indicators and development priorities: monograph / edited by T. Vasilyeva, S. Lyeonov. Publishing House: Centre of Sociological Research. 2020. Р. 141-150.

Baula O., Galaziuk N., Zelinska O. Conceptual framework for organizational and economic mechanism formation to increase the region competitiveness with the globalization of the world economic relations. Marketing and Management of Innovations. 2017. № 2. Р. 76-84.

Олефиренко О.М., Карпищенко М.Ю. Проблемы теории и практики брендинга территорий на примере концепции формирования бренда Сумской области. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4, Т. ІІ. С. 30-40.

Tiutiunyk I., Humenna Yu., Flaumer A. Covid-19 impact on business sector activity in the EU countries: digital issues. Health Economics and Management Review. 2021. № 2(1). Р. 54-66. https://doi.org/10.21272/hem.2021.1-06.

Євромапа здоров’я. URL: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2020/05/1590764088994_Evromap_health_01-29_graf_ukr.pdf (дата звернення: 02.12.2021).

Степурко Т., Семигіна Т., Барська Ю., Тимошевська В. Поведінкові детермінанти (результати Національного репрезентативного дослідження «Індекс здоров’я. Україна»). Вісник АПСВТ. 2019. № 1. С. 102-124.

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 02.12.2021).

Агафонов В.Б. Классификация видов имиджа территории. International Journal of Humanities and Natural Sciences. 2019. Vol. 4-2. C. 126-128.

SOAR, доповнення до SWOT. URL: https://uk.profi-management.net/12113043-soar-complement-to-swot (дата звернення: 03.12.2021).