MARKET ANALYSIS IN THE CONTEXT OF MARKETING COMMODITY POLICY OF AGRICULTURAL ENTERPRISES

Main Article Content

Larysa PRODANOVA
Oleksandr SERGIENKO
Oleksandr YAKUSHEV

Abstract

Introduction. The article is devoted to the analysis of the market of agricultural products, the results of which are the basis for the development of the marketing basis of agricultural business and a necessary condition for management decisions in the formation and implementation of marketing policy of agricultural enterprises.


The purpose of the article is to analyze the market of agricultural products in the context of substantiation of marketing policy of agricultural enterprises of Ukraine. The achievement of this goal was achieved by performing the following tasks: determining the specific characteristics of the market of goods in the agricultural sector of the economy; analysis and study of major competitors, consumer needs and prospects of agricultural products.


Results. The study outlines the specific characteristics of the agricultural market. The main objects of analysis are identified competitors (producers of goods / services), actually goods / services, consumers of goods / services. The specifics of competitive market positions of the leading agricultural enterprises of Ukraine are analyzed; priority types of agricultural sector products and agricultural market goods have been identified; the specifics of preferences of consumers of agricultural products and consumption of basic foodstuffs in Ukraine are revealed.


Originality. The scientific novelty of the study is the development of methodological approaches to the analysis of the market of agricultural products in the context of the goals and objectives of marketing product policy of enterprises of the agricultural sector of the national economy.


Conclusion. Comprehensive market research should be considered one of the functions of agricultural marketing. Market information plays an important role in the activities of agricultural enterprises, because management decisions and any marketing activity are impossible without research on the main factors and specific situations that dominate the market.


Market analysis means the collection, systematization and analysis of certain numerical indicators and qualitative characteristics related to the market, as well as such elements of its mechanism as supply, demand, prices and competition. Objects of analysis of the agricultural market in the context of substantiation of marketing product policy of agricultural enterprises should be considered: competing producers, the actual products of agricultural production, as well as consumers of agricultural products.

Article Details

Section
Статті
Author Biography

Larysa PRODANOVA, Cherkasy State Technological University

Dr. Sc. (Economics), Professor,

Cherkasy State Technological University,

Cherkasy, Ukraine 

References

Амонс С.Е., Красняк О.П. Маркетингові дослідження ринку і його структурних елементів: теоретичний аспект. Ефективна економіка. 2020. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7926 (дата звернення: 20.09.2021).

Ковальчук С.В., Петрицька О.В. Роль маркетингових досліджень у забезпеченні ефективної роботи підприємств легкої промисловості. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2010. № 1. С. 42–51.

Васильченко Л.С., Якушев О.В., Литвин С.В. Веб-сайт підприємства як ефективний інструмент маркетингових комунікацій в мережі Інтернет. Вісник Херсонського національного технічного університету. Херсон: ХНТУ, 2020. №1 (72). Частина 2. С.19–24.

Vynogradova O., Drokina N., Yevtushenko N., Darchuk V. and Irtlach M. Theoretical approaches to the definition of Internet marketing: Ukrainian dimension. Innovative Marketing. 2020. 16(1), 89–103.

Маркетингові дослідження інновацій та підприємницькі ризики / М.А. Окландер, Т.О. Окландер, І.А. Педько, О.І. Яшкіна. ; за ред. М.А. Окландер. Одеса : Астропринт, 2017. 284 с.

Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст [монографія] за заг. ред. д.е.н., проф. Н.В. Карпенко. Київ: Центр учбової літератури, 2016. 252 с.

Маркетингові дослідження сталого розвитку в умовах глобальних викликів : монографія / за заг. ред. проф. М. М. Новікової; [Новікова М. М., Боровик М. В., Бурмака Т.М. та ін.]; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків : Видавництво «Точка», 2018. 240 с.

Жегус О.В., Попова Л.О., Парцирна Т.М. Маркетингові дослідження ринку : монографія. Харків : Харківський державний університет харчування та торгівлі, 2010. 176 с.

Кирилюк Є. Аграрний ринок в умовах трансформації економічних систем: монографія. К.: КНЕУ, 2013. 571 с.

Ільченко Т.В. Маркетингові дослідження на аграрному ринку України: особливості та перспективи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 10(1). С. 125–128.

Семенда Д.К., Семенда О.Вс., Семенда О.В. Маркетингові дослідження кон'юнктури ринку зерна. Агросвіт. 2021. № 1-2. С. 56–64.

Степаненко Н.И., Волкова И.М. Маркетинговые методы исследования как информационное сопровождение товарной политики аграрных предприятий. Cхідна Європа: економіка, бізнес та управління. 2017. № 8. С. 193–198.

Згурська О. М., Сьомкіна Т. В. Сучасний стан та стратегічні можливості підприємств агропродовольчого комплексу України. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8394 (дата звернення: 20.12.2021).

Finagina O., Prodanova L., Zinchenko O., Buriak I., Gavrylovskyi O., Khoroshun Y. Improving investment management in agribusiness. Studies of applied economics. Special issue Innovation in the economy and society of the digital age. 2021. Vol 39, No 5.

Шевченко Н. В., Сергієнко О. А., Боковня А. О., Березюк-Рибак І. Р. Креативні рішення для просування продукції АПК. Збірник наукових праць ЧДТУ. 2021. Вип. 63. С. 108-117.

Топ 100 латифундистов Украины. URL : https://latifundist.com/rating/top100#325 (дата звернення : 20.12.2021).

Рейтинг найбільших аграрних холдингів України. URL : https://mizez.com/spetsproekt/pyat-krupneyshikh-agrarnykh-kholdingov-ukrainy-rey2055 (дата звернення: 20.09.2021).

Агрохолдинги України. URL : https://tripoli.land/ua/agrokholdingi-ukrainy (дата звернення : 20.09.2021).

Кернел. Профіль компанії. URL : https://latifundist.com/kompanii/141-kernel-grupp (дата звернення : 20.09.2021).

Нібулон. Профіль компанії. URL : https://latifundist.com/kompanii/3-nibulon (дата звернення : 20.09.2021).

Миронівський хлібопродукт. Профіль компанії. URL : https://latifundist.com/kompanii/51-mironovskij-hleboprodukt (дата звернення: 20.09.2021).

Ukrlandfarming. Профіль компанії. URL : https://latifundist.com/kompanii/289-ukrlandfarming (дата звернення: 20.09.2021).

Астрата. Профіль компанії. URL : https://latifundist.com/kompanii/132-astarta-kiev (дата звернення: 20.09.2021).

Агробізнес України 2020/21. 30 років незалежності. Щорічний інфобук. URL: https://latifundist.com/spetsproekt/908-analiz-raboty-apk-za-gody-nezavisimosti (дата звернення: 20.09.2021).

Звіт антимонопольного комітету України за 2020 рік. URL: https://amcu.gov.ua/storage/app/uploads/public/605/4a0/e26/6054a0e268fc0702551413.pdf (дата звернення: 20.09.2021).

Euromonitor International. URL : https://go.euromonitor.com/ (дата звернення: 20.09.2021).