TAX STIMULATION AND MARKETING ENSURING INNOVATIVE AND INVESTMENT DEVELOPMENT OF DOMESTIC ENTERPRISES

Main Article Content

Vasyl ANDRUSIAK
Nataliia BUTKO
Myroslava SOLOHUB
Yulia ULYANICH

Abstract

Introduction. The main condition for achieving high economic indicators of development of domestic enterprises is their active innovation and investment activities. Creation and effective use of the potential of innovation and investment development involves the formation of an effective system of tax regulation and stimulation of marketing activities of enterprises.      As a way of influence on the innovation and investment climate, the tax legislation of the state should ensure the attraction of investment capital in the implementation of innovative technologies.


Purpose. The purpose of the article is to substantiate the marketing support and tax timulation for innovation and investment development of enterprises in modern conditions.


Results. As modern world practice shows, іncreasing the level of competitiveness of enterprises is impossible without investment and the introduction and further usage of innovations. The dynamics of financing the innovative activity of domestic enterprises is presented and the problems of development of the innovative potential of Ukraine are revealed. It was found that an important financial instrument for the implementation of economic policy is investment, which ensures the creation and implementation of new technologies. It is investigated that the innovation and investment development of enterprises provides an improvement in performance as a result of the introduction of innovations in their activities, supported by investment financing. It is determined that the success of commercialization of innovative products of the enterprise depends on its ability to provide organizational support for innovation marketing and its chosen innovation and investment policy. It is revealed that tax support is an effective tool of state influence on investment activities of innovative nature for domestic enterprises.


Originality. It is proposed to consider the sequence of marketing support for enterprise development on an innovative basis through a scheme that characterizes the marketing system of the enterprise with subsystems that reveal their functions. It is substantiated that ensuring a high level of innovation and investment development of enterprises in the marketing system serves as a target and the main task of the state strategy of socio-economic development, where its state regulation and stimulation is important.


Conclusion. Economic development is impossible without the introduction of innovations, the success of commercialization of which depends on their marketing. Tax stimulation for innovation and investment development of enterprises are an appropriate area of state assistance, as it is innovations supported by investment financing provide an opportunity to improve their competitiveness.

Article Details

Section
Статті
Author Biographies

Vasyl ANDRUSIAK, Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy

PhD (Economics), Associate Professor,

Bohdan Khmelnytsky National University

of Cherkasy, Cherkasy, Ukraine

Nataliia BUTKO, Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy

PhD (Economics), Associate Professor,

Bohdan Khmelnytsky National University

of Cherkasy, Cherkasy, Ukraine

Myroslava SOLOHUB , Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy

senior teacher,

Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, Cherkasy, Ukraine

Yulia ULYANICH, Uman National University of Horticulture

PhD (Economics), Associate Professor,

Uman National University of Horticulture,

Uman, Ukraine

References

Global Innovation Index 2020. Who Will Finance Innovation? Soumitra Dutta, Bruno Lanvin, and Sacha Wunsch-Vincent [Eds.]. 448 р. URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2020.pdf (дата звернення: 23.10.2021)

Пань Цзян. Інструментарій забезпечення збалансованого інвестиційно-інноваційного розвитку територій. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 17. С. 55–61. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.17.55

State Statistics Service of Ukraine. Statistical Bulletin. Scientific and Innovative Activities in Ukraine. 2020. URL: http//ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 26.10.2021)

Подлевський А.А., Перев’язко Н.Ю. Податкове стимулювання інвестиційно-інноваційної діяльності в Україні. Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. 2011. Вип. XVІІ, № 4. С. 48–56.

Семенова В.Г., Обертайло М.В. Інноваційно-інвестиційний розвиток як основа конкурентоспроможності промислових підприємств. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка рівня та напрями підвищення: монографія / За заг. ред. О.Г. Янкового. Одеса: Атлант, 2013. С. 211-235.

Про інноваційну діяльність: Закон України від 04.07.2002р. № 40-IV // База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15 (дата звернення 04.09.2021).

Ілляшенко С.М., Шипуліна Ю.С. Засади управління інформаційним забезпеченням комерціалізації інноваційної продукції підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2020. Вип. 30. С. 81-86.

Ільченко Т.В. Роль маркетингових інструментів в інноваційному розвитку аграрних підприємств. Бізнес Інформ. 2020. № 10. С. 460-468.

Норіцина Н.І. Маркетингове забезпечення інноваційного розвитку підприємства. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2010. Вип. 23. С. 94-100.

Семчук Ж.В., Скриньковський Р.М. Інноваційно-інвестиційний розвиток виробничого підприємства як складова його конкурентоспроможності в системі маркетингу. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 9. С. 6-9.

Бутко Н.В., Уманська В.Г. Маркетингове забезпечення конкурентоспроможності цукробурякового виробництва. Вісник Черкаського університету. Серія: Економічні науки. 2017. № 2. С. 117–123.

Сахацький М.П., Запша Г.М., Белевят О.А. Наукові основи формування системи маркетингу в сільськогосподарських підприємствах. Економіка харчової промисловості. 2009. № 1. С. 31-34.

Васюткіна Н.В., Волобуєв Г.С. Засади маркетингово¬го забезпечення інноваційного розвитку підприємства. Молодий вчений. 2017. № 6 (46). С. 394-400.

Юринець З.В., Петрух О.А. Державне регулювання та фінансування інноваційно-інвестиційної діяльності в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 6. С. 79-82.