CONTEMPORARY TRENDS IN THE SPHERE OF HIGHER EDUCATION: A GLOBAL LEVEL
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Higher education is the basis for the development of the production apparatus of the economy in the conditions of the formation of the knowledge economy. It acts as a factor in ensuring current and future geopolitical interests of Ukraine. Higher education is a complex system that is associated with socio-economic systems at different levels. The results of modernization and reform of this sector should be evaluated through the prism of economic security.
Purpose. The study of global trends in higher education in terms of economic security.
Results. Higher education, research and innovation play a key role in the country's global competitiveness. The growing demand for skills and competencies requires new steps from higher education. Global changes expand the economic, social, information interdependence of different countries. The new dynamics of higher education is described in one word - "diversification". Diversification has touched almost all aspects of higher education: providers of educational services, educational formats, demographic composition of students, and orientation of institutions. Global trends in higher education include: mass character, diversification of higher education formats, change of educational paradigm, continuity of education, employment prospects, quality of education, internationalization of higher education, academic mobility, internationalization of research work, financing of higher education. According to the forecasts of the UNESCO Institute for Statistics, in 2025 the number of students in tertiary education will be 263 million people. Service providers are developing technology to reach more students. There were open educational resources, mass open online courses. In many professions it becomes necessary to obtain new skills, since the acquired ones become obsolete. In many occupations it has become essential to acquire new skills as established ones become obsolete. The biggest demand is for new combinations of skills—“hybrid jobs”. The introduction of new technologies led to an increase in demand for highly qualified specialists and a reduction in demand for workers with an average level of qualifications. Companies now have a broader range of options for getting the job done, from automation and offshoring to using self-employed workers and crowdsourcing.
Originality. Analyzed the changes that occur in the sphere of higher education under the influence of global trends. Defined the key trends affecting the safety of the educational environment. It is the internationalization of educational systems; Strengthening the mobility of students and faculty, increasing competition between educational organizations in the market of educational services; Increasing the requirements for the quality of educational services; A reduction in the life cycle of knowledge, the introduction of new forms of education, the reduction of public funding, the orientation of educational organizations to implement the concept of lifelong learning.
Conclusion. Global trends are of a different nature and affect the development of the educational sphere in Ukraine. Under certain conditions, they can turn into phenomena and factors that will impede the effective implementation of Ukraine's national interests. In such circumstances, it is important to determine the criteria for national security in the sphere of education.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Avshenyuk N. Osoblyvosti rozvytku transnatsionalnoyi vyshchoyi osvity v Avstraliyi naprykintsi ХХ ‒ pochatku ХХІ stolit [Elektronnyy resurs] // Porivnyalna profesiyna pedahohika (Comparative professional pedagogy). ‒ 2012. ‒ № 2. ‒ S. 126‒134. ‒ Retrieved from: http://khnu.km.ua/angl/j /iss4/Avsh.pdf.
Avshenyuk N. M. Bolonskyy protses yak rehionalnyy vymir internatsionalizatsiyi vyshchoyi osvity v Yevropi // Pedahohichna teoriya i praktyka. Zbirnyk naukovykh prats. ‒ 2011. ‒ № 2. ‒ Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vkmu/2011_2/Avshenyuk.pdf.
Avshenyuk N. M. Vplyv internatsionalizatsiyi na rozvytok innovatsiynykh protsesiv v upravlinni yevropeyskoyu vyshchoyu osvitoyu // Porivnyalno-pedahohichni studiyi (Comparative-pedagogical studios). ‒ 2011. ‒ № 2(8). ‒ Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Ppstud/2011_2/files/71-77.pdf.
Boychenko M. Vplyv internatsionalizatsiyi na rozvytok innovatsiynykh protsesiv v upravlinni yevropeyskoyu vyshchoyu osvitoyu // Porivnyalno-pedahohichni studiyi (Comparative-pedagogical studios). ‒ 2011. ‒ № 2(8). ‒ Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Ppstud/2011_2/files/71-77.pdf.
Krasovska O. YU. Internatsionalizatsiya vyshchoyi osvity v umovakh hlobalizatsiyi svitovoho osvitnoho prostoru // Visnyk Akademiyi mytnoyi sluzhby Ukrayiny. Seriya: «Ekonomika». ‒ 2011. ‒ № 2. ‒ Retrieved from:http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vamsu_econ/2011_2/Kras_ka.htm.
Shevchenko L. S. Transnatsionalna osvita v konteksti ekonomichnoyi bezpeky Ukrayiny // Visnyk Natsionalnoyi yurydychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni Yaroslava Mudroho (Bulletin of the National Law Academy of Ukraine named after Yaroslav Mudryi). Zbirnyk naukovykh prats. ‒ 2011. ‒ № 2. ‒ Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vnyua_etp/2011_1/02_Shevc.pdf. ‒ (Seriya «Ekonomichna teoriya ta pravo»).
Povidomlennya Yevropeyskoyi komisiyi «Vidkryvayuchy dveri osvity: Innovatsiyne vykladannya ta navchannya dlya vsikh za dopomohoyu novykh tekhnolohiy i vidkrytykh osvitnikh resursiv» (2013). - Retrieved from: http://ec.europa.eu/education/news/doc/openingcom_en.pdf
Predvarytelnyy doklad o podhotovke hlobalnoy konventsyy o pryznanyy kvalyfykatsyy vyssheho obrazovanyya Paryzh, 2015 h. ‒ Retrieved from: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002347/234743R.pdf
Vsemyrnyy doklad po monytorynhu obrazovanyya ‒ Retrieved from: http://gem-report-2016.unesco.org/ru/chapter/%D1%83%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B9%D1%87%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%8F-%D0%B8-%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%D1%8F-%D1%8D%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%BA/
Learning and earning. Lifelong learning is becoming an economic imperative - Accessed mode: http://www.economist.com/news/special-report/21714169-technological-change-demands-stronger-and-more-continuous-connections-between-education?zid=316&ah=2f6fb672faf113fdd3b11cd1b1bf8a77#14965744953831&{"sender":"offer-0-TV0eS","displayMode":"inline","recipient":"opener","event":"loaded","params":{"height":50,"iframeId":"offer-0-TV0eS"}}
Profesor universytetu Lund (Shveciya) Yan Olof Nilson proviv vidkrytu lekciyu na temu «Internacionalizaciya vyshhoyi osvity» ‒ Retrieved from: http://www.univ.kiev.ua/news/7990
Koncepciya virtualnoyi internacionalizaciyi vyshhoyi osvity Ukrayiny ‒ Retrieved from: http://eicl.kharkiv.edu/upload/E-internationalization%20concept_Ukraine.pdf
Knight J. Updating the Definition of Internationalization // International Higher Education. The Boston College Center for International Higher Education. 2003. № 33.
Doslidnyczki universytety: svitovyj dosvid ta perspektyvy rozvytku v Ukrayini: monografiya / A. F. Pavlenko, L.L. Antonyuk, N.V.Vasylkova, D.O.Ilnyczkyj [ta in.]; za red. A. F. Pavlenka, L. L. Antonyuk. – K.:KNEU, 2014. – 352 s.
Slobodyan O. Ukrayinski studenty za kordonom: skilky ta chomu? / O. Slobodyan, Ye.Stadnyj ‒ Retrieved from: http://www.cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-ta-chomu