POSSIBILITY AND APPROPRIATENESS OF USE OF FOREIGN EXPERIENCE IN THE SPHERE OF PENSION PROVISION IN UKRAINE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. For more than 20 years, attempts have continued to carry out pension reform in Ukraine. However, the result is not yet comforting. The existing pension system of Ukraine does not provide sufficient security for pensioners. The situation worsens for several reasons: workers do not have any incentives to pay pension contributions; the chronic deficit of the Pension Fund puts pressure on the budget; very high pension costs very high "labor taxes". That is why there is a need to analyze the foreign experience of pensions, which is an invaluable source of knowledge and an example for the reform of the pension system in Ukraine.
Purpose. Analysis of successful experience in building pension systems in the world. Study of the conditions that are necessary for effective reform of the pension system in Ukraine.
Results. Today, in most countries, there are combined pension systems. They combine state distribution, mandatory and voluntary accumulative elements. The aging of the population forms new problems in the world. An increase in the proportion of pensioners increases the burden on pension systems. Every year more and more people age over 65 years. This means fewer active workers who can pay contributions to pension funds. Ukraine is also subject to this worldwide trend. Rapid aging of the population, a significant increase in the number of pensioners and a decrease in the economically active population forces the country to look for the most appropriate model for building a pension system.
Countries of the post-Soviet space have a lower rating in the Global Age Watch Index, however, Ukraine takes the worst position among these countries. The difficult demographic situation in Ukraine significantly complicates the development and implementation of the pension reform. One of the main demographic problems of Ukraine is very high premature mortality and one of the lowest life expectancy in Europe. Also in Ukraine, the average life expectancy of men is lower than in most developed countries. Among the post-Soviet countries, only Ukraine plans to increase the retirement age, despite the shortening of life expectancy. We try to have a similar retirement age with more developed countries, but the government does not take into account the low quality of life, low income and high inflation.
Originality. For a complete analysis of the pension system, one should take into account the level of the country's economic development, the level of inflation, the minimum cost of living, and the birth rate, the quality of life of the population, the period of retirement and the size of pensions. The formation of an effective pension system requires reforms in related areas, such as financial, tax and social. The reform focuses on reducing the chronic deficit of the pension fund, modernizing and improving the efficiency of the functioning of the solidarity level of the pension system. It does not concern the problem of forming the second and third levels of the pension system.
Conclusion. Ukraine suffers from the economic crisis not only in the pension system, but also in the economy as a whole. Pension reform should be implemented only after all three levels of the pension system begin to work. In the current conditions, the most effective type of pension system is a mixed type. The only way to improve the current state of the pension system in Ukraine is to implement the funded system and non-government funds.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Pikus, R. V. Reformuvannya system pensiynoho strakhuvannya krayin Zakhidnoyi Yevropy [Tekst] / R. V. Pikus, A. S. Khemiy // Ekonomichnyy analiz: zb. nauk. pratsʹ / Ternopilʹsʹkyy natsionalʹnyy ekonomichnyy universytet; redkol.: O. V. Yaroshchuk (holov. red.) ta in. – Ternopilʹ: Vydavnycho- polihrafichnyy tsentr Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho ekonomichnoho universytetu «Ekonomichna dumka», 2017. – Tom 27. – № 1. – S. 131-138.
Worldbank.org Dani Svitovoho banku, 2016. – Retrived from: http: // www. http://data.worldbank.org/
Ukrstat.gov.ua Derzhavna sluzhba statystyky, 2016. – Retrived from: http://www.ukrstat.gov.ua
Globalagewatch Global Age Watch Index, 2015. – Rezhym dostupu: http://www.helpage.org/globalagewatch/
Pensiyna reforma: vyklyky ta perspektyvy Retrived from: http://icps.com.ua/pensiyna-reforma-vyklyky-ta-perspektyvy/
Shestakova, E. (2015). Dosvid zaprovadzhennya bahatorivnevykh pensiynykh system v krayinakh Skhidnoyi Yevropy ta SSHA: zahalʹni pidkhody ta osoblyvosti. Trudove pravo, 2015, 2. - S. 79-85.