TAX SYSTEM OF UKRAINE: CURRENT STATUS AND IMPROVEMENT DIRECTIONS
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. In modern conditions of fundamental changes in social-economic and political spheres in Ukraine the scientists pay a special attention to issues of effective tax system development. The tax mechanism influences on the formation of revenue part of the budget, which is the main financial base of the state. The tax system contributes to constant and stable budget revenues. Therefore, the analysis of the tax system functioning under the current conditions of the systemic crisis becomes urgent.
Purpose. To ground the analysis of the current problems of Ukrainian tax system functioning; to identify the main ways of their solution.
Methods. The article is based on the general scientific methods: induction, deduction, analysis and synthesis, abstraction, systematic and structural approach to the study of theoretical and practical aspects of effective tax system development in Ukraine.
Results. The analysis of the Ukrainian tax system, its formation and development allowed identifying its serious disadvantages. The tax system instability caused by frequent changes in tax legislation has the negative affect on the business activities. The basis is the fiscal direction of the tax system; the regulating function of the main taxes is not sufficiently identified. The tax system is too cumbersome; calculations of some taxes are unjustifiably complicated. The regulation of modern economic relations requires a flexible tax policy enable to link optimally the national interests and the interests of business, taxpayers. The transition to a market economy causes the necessity of the tax system transformation, as well as the development of methods of taxes calculation and payment.
Originality. The main strategic objectives of the tax reform: increasing the competitiveness of domestic business; legalization of the shadow sector of economy; activation of investment processes; simplicity and clarity of tax rules for business entities; reduction of taxpayers expenses on the accrual and payment of taxes and the state – on their administration; adaptation of Ukraine’s tax legislation to the EU legislation; creation of appropriate conditions for taxpayers’ compliance with tax legislation; introduction of the information-analytical system of the state fiscal service on the national level; automation of taxation processes using modern technologies.
Concluction. The effective formation and further functioning of the tax system requires the development of the most effective cooperation between the state, legal entities and individuals regarding the formation, distribution and use of their income; it is one of the main conditions for the optimal functioning of the economy and finance. Ukraine's further development depends on the effectiveness of the financial strategy, which ensures the welfare of the population, the fulfillment of the state duties and functions. Therefore the stability and economic development of the state depend on its tax policy. One of the main components of financial strategy (at both: state level and enterprise’s level) is a tax strategy enable to meet the modern needs.Reforming the tax system is the most important problem at the stages of market environment forming and creating favorable conditions for reducing tax burden. The tax burden should be reduced gradually to implement the stable budget revenues.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Andrushchenko, V. L., Tuchak, T. V. (2013). Moralno-etychni imperatyvy podatkiv ta opodatkuvannia (zakhidna tradytsiia) : monohrafiia [Moral and ethical imperatives of taxes and taxation (western tradition) : monograph. Кyiv : Alerta [in Ukrainian].
Biudzhetnyi shchorichnyk na 2016 rik [Budget yearbook for 2016]. feao.org.ua. Retrived from http://feao.org.ua/wpcontent/uploads/2016/04/FEAO_Schodennyk_A5_web.pdf 18 [in Ukrainian].
Demydenko, L. M. (2014). Opodatkuvannia dokhodiv hromadian: dosvid SShA ta Ukrainy [Citizen Income Tax: USA and Ukrainian Experience]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 9, 30-33 [in Ukrainian].
Kontseptsiia reformuvannia podatkovoi systemy Ukrainy [The Concept of Reforming the Tax System of Ukraine]. dkrp.gov.ua. Retrived from http://www.dkrp.gov.ua [in Ukrainian].
Merkulova, T. V. (2006). Institut naloga [Institute of Taxes]. Harkov : Harkovskiy natsionalnyiy un-t im. V. N. Karazina [in Russian].
Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy [Official site of the State Treasury Service of Ukraine]. treasury.gov.ua. Retrived from http://www.treasury.gov.ua [in Ukrainian].
Ofitsiinyi sait Derzhavnoi fiskalnoi sluzhby Ukrainy [The Official site of the State Fiscal Service of Ukraine]. sfs.gov.ua. Retrived from http://sfs.gov.ua [in Ukrainian].
Shvabii K. I. & Ivanov Yu. B. (2017). Nahalni problemy formuvannia derzhavnoi podatkovoi polityky v Ukraini [Urgent problems of the formation of the state tax policy in Ukraine]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 5, 39-52. Retrived from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2017_5_5 [in Ukrainian].