SCHOOLING OF THE COMPETITIVE PROFESSIONALS BY HIGHER EDUCATION SYSTEM: PROBLEMS AND PROSPECTS
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Ensuring the quality of the training of graduates of higher educational institutions corresponds to the economy’s and society’s demands needs to improve the quality of educational services provided by higher education institutions. It foresees the strengthening of the practice-oriented content of curricula in order to balance of the labor market needs and the possibilities of developing a system of education. That’s why it is necessary to study of problems and perspectives of the schooling of competitive professional by the system of higher education, determining the directions of the improvement of its activity.
Methods. Methods of scientific abstraction, analysis, synthesis, logical analysis, statistical methods have been used for research of problem of the schooling of competitive professional by the system of higher education
Results. The main problems and perspectives of training of competitive specialists by the system of higher education are investigated. The factors that complicate preparation of competitive specialists by the system of higher education are determined. The reasons of the imbalance of the training structure of specialists with higher education with the needs of the economy are analyzed. The phenomenon of excessive qualification (non-matching of qualification levels of the workplace and labor force) was investigated. The main directions of the improvement of schooling of competitive professionals by the system of higher education based on innovation changes are offered.
Originality. Mismatching the qualification levels of the workplace and the labour force (the phenomenon of overqualification) was analyzed as a result of a low quality of jobs, inconsistency of education quality with the requirements of employers.
Conclusion. The main directions of the improvement of schooling of competitive professionals by the system of higher education taking into account the influence of innovation changes were proposed, especially:
- improvement of the regulatory and legal framework of the state youth policy in order to promote productive employment of youth;
- development of a proposal for modernization of the toolkit for conducting monitoring studies on the job placement of graduates of higher educational institutions in the framework of implementation of measures for the implementation of the National Qualifications Framework;
- intensification of the process of introducing innovative technologies and modern forms of organization of the schooling process (distance education, open online courses);
- encouraging social partners to develop curricula; preparation of educational standards;
- stimulating the development of public-private partnership, developing mechanisms for multi-channel financing of educational institutions (endowment);
- systematic review and updating of the list of occupations under which training is being conducted, in accordance with the needs of economic development; development of methodological bases for forecasting the needs of the economy in the labor force by occupation and types of economic activity.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Plan of Measures for the Implementation of the National Qualifications Framework for 2016-2020” http://zakon.rada.gov.ua/go/1077-2016-%D1%80 [in Ukrainian].
Innovative Ukraine 2020. National Report (2015): National Academy of Science, – 336 p. Natsionalna dopovid NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Wages by occupations. Economic Activity Survey (2017): State Service of Statistics of Ukraine. Zarplaty za profesiiamy. statystychnyi zbirnyk. Statystychnyi shchorichnyk Derzhavnoi sluzhby statystyky // http://www.ukrstat.gov.ua/druk/ publicat/kat_u/2017/zb/12/zb_zppg2016w.zip [in Ukrainian].
Nevmershytska N. (2015). Specific Features of Labour Market for Youth under context of a Civilization-Value Division in Ukraine. Zbirnyk naukovykh prats VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Part 1, 273 [in Ukrainian].
Main Indicators of the Activity of High Education Institutions of Ukraine at the beginning of 2016/17. State Service of Statistics of Ukraine. Osnovni pokaznyky diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy 2016/2017. Statystychnyi shchorichnyk Derzhavnoi sluzhby statystyky http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2017/bl/01/BL_VNZ_16xl.zip [in Ukrainian].
School-to-work Transition Surveys in Ukraine 2013-2015 (2016). ILO Survey // http://www.idss.org.ua/monografii/2016_Zvit_rynok_pratsi.pdf [in Ukrainian].
O. Slobodyan, E. Stadny (2016) Ukrainian Students Abroad: How many and Why? https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-ta-chomu [in Ukrainian].
Shtunder I.O. (2016) Effective Employment: Reality and Innovation Prospects. Monography. Universytet ekonomiky ta prava «KROK», 37 [in Ukrainian].
The Global Competitiveness Report 2016/2017. // https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2016-2017-1 [in English].
ILOSTAT. Employment by occupations // http://www.ilo.org/ilostat/faces/oracle/webcenter/portalapp /pagehierarchy/ Page27.jspx [in English].