SOCIO-ECONOMIC MOTIVATION OF STAFF: FUNCTIONAL AND CONTENT DESCRIPTION
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. The study of socio-economic motivation is necessary to formulate specific recommendations for improving the use of economic and social methods of motivation. There is also important an assessment of the effects of motivational influence, that must manifest themselves in the efficiency of work and the processes of personality development.
Purpose. The purpose of the article is to formulate the content of socio-economic motivation of personnel with the systematization of its levers and instruments, as well as the characteristics of social and economic consequences.
Methods. The methodical bases of the study are methods: dialectical, abstract-logical (knowledge of the essence of socio-economic motivation); systemic generalization (methods, levers and tools of socio-economic motivation); graphic (visual representation of some results) etc.
Results. The relevance of the study of socio-economic motivation of staff in the article was substantiated. The general content of motivation as a complex administrative process, combining the action of internal motives with external target influences, was formulated. The main dimensions of socio-economic motivation consideration (human and functional) were highlighted. The ideological schematic interpretation of socio-economic motivation in a two-vector perspective in order to reveal its content was presented. It includes a description of methods, levers and tools, as well as the implications of implementation. The levers and tools of socio-economic motivation of staff were systematized. Monetary, privileged, knowledgeable, tax and property levers in the group of economic methods were highlighted. The security, communication, temporal and developmental levers in the group of social methods were highlighted. The main economic instruments were indicated: salary, bonuses, allowances and surcharges; profit participation; basic and motivational social packages; investment in human capital; optimization of income taxation. Social instruments include: favorable and safe working conditions; favorable conditions for development and career growth; «enriching» the content of labor; effective co-operation of labor; management of labor behavior, corporate culture; providing autonomy in work; delegation of authority; introduction of flexible working schedules, provision of a remote workplace; providing extra free time; territorial mobility; induction of social activity. The economic and social implications of staff motivation was characterized. The economic implications should be oriented towards ensuring effective work with signs of innovation. The social implications should be manifested in three stages: self-development and security; change of social status; humanization of labor. The matrix of functions and tasks of socio-economic motivation of staff was proposed. The functions and the tasks for general and specific were divided. In particular, the general functions are explanatory-substantiating, regulatory, communication, corrective, controlling. The specific functions of socio-economic motivation are productive efficiency, socialization, innovation, creativization, cooperation, mobility, humanization, career function. Each of the functions is correlated with the tasks of socio-economic motivation of staff.
Originality. A detailed description of the tools, levers, functions and tasks of the socio-economic motivation of staff in this publication is done.
Conclusion. The results of the study allow to develop the methodology and practice of socio-economic motivation of the personnel, including in relation to corporate personalization in the application of methods of motivational influence.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Yaki profesii budut zatrebuvani i de platiat naibilshe v Ukraini (infohrafika) [What professions will be in demand and where are paid the most in Ukraine (infographics)]. (26.04.2017). Website of Dyvys.info. Retrieved from http://dyvys.info/2017/04/26/yaki-profesiyi-budut-zatrebuvani-i-de-platyat-najbilshe-v-ukrayini-infografika/ [in Ukrainian].
Minimalna zarobitna plata z 2000 po 2018 [Minimum wage from 2000 to 2018] (2018). Website of Minfin. Retrieved from https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/min/ [in Ukrainian].
Minimum wages, January 2008 and 2017 (2018). Website of EUROSTAT. Retrieved from http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/ File:Minimum_wages,_January_2008_and_2017_YB17_I.png [in English].
Mykhailova, L.I., Kharchenko, T.M. (2016). Suchasni osoblyvosti motyvatsii do pratsi v silskohospodarskykh pidpryiemstvakh [Modern features of motivation to work in agricultural enterprises]. Ekonomika APK, no. 5, 87-92 [in Ukrainian].
Liudskyi rozvytok v Ukraini. Innovatsiini vydy zainiatosti ta perspektyvy yikh rozvytku [Human development in Ukraine. Innovative types of employment and prospects for their development] (2016). Kol. monohr. za red. Libanovoi E.M., In-t demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen im. M.V. Ptukhy NAN Ukrainy, Kyiv, 328 s. [in Ukrainian].
Zamula, I.V., Shymanska, K.V. (2011). Poniattia motyvatsii pratsivnykiv, yii vydy ta zviazok iz systemoiu bukhhalterskoho obliku [The concept of the motivation of employees, its types and the relationship with the accounting system]. Problems of Theory and Methodology of Accounting, Control and Analysis, no. 20, issue 2, 201-211 [in Ukrainian].
Fudorova, O.M. (2009). Teorii sotsialnoho statusu: piznavalni mozhlyvosti i doslidnytski stratehii [Theories of social status: cognitive capabilities and research strategies]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V.N. Karazina. Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho suspilstva: metodolohiia, teoriia, metody, no. 24, 110-116 [in Ukrainian].
Semykina, M.V. (2011). Motyvatsiia pratsi: nova paradyhma v umovakh konkurentnoho seredovyshcha [Motivation of labor: a new paradigm in a competitive environment]. Chernihivskyi naukovyi chasopys Chernihivskoho derzhavnoho instytutu ekonomiky i upravlinnia. Ser. 1 Ekonomika i upravlinnia, no. 2, 117-124 [in Ukrainian].
Meskon, M.Kh., Albert M., Khedoury F. (1997). Osnovy menedzhmenta [Fundamentals of Management], Moskva, 1997, 704 s. [in Russian].
Volkova, M.V., Shevchenko, V.S. (2016). Osoblyvosti formuvannia sotsialno-ekonomichnoi motyvatsii pratsi personalu pidpryiemstva [Features of formation of socio-economic motivation of labor personnel of the enterprise]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, no. 9. Retrieved from http://global-national.in.ua/issue-9-2016 [in Ukrainian].