REFORM OF GOVERNMENT MANAGEMENT AS A BASIS REFORMING RELATIONS OF PROPERTY IN UKRAINE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. The processes of property ownership reform entered into an active phase inUkraine in 1992. They were aimed, above all, at overcoming the monopoly of state ownership, resuscitation of private ownership and achieving real pluralism of different forms of ownership. However, the transformations in the area of property relations were characterized by numerous conflicts and abuses, which gave rise to a number of problems that need to be addressed.
Purpose. The purpose of the article is to assess the key areas of the reform of state property management in the context of property ownership reform and to substantiate ways to increase the efficiency of public sector enterprises in the Ukrainian economy.
Results. The evaluation and substantiation of concrete proposals within the framework of the main directions of the reform of management of state enterprises, in particular such as: improvement of corporate governance, are given; review of the principles and mechanisms of corporate governance by state banks; the introduction of a transparent process for the appointment of heads of state enterprises and the establishment of the market level of their wages; training managers of major state-owned enterprises; definition of clear goals of state enterprises activity, division of commercial and non-profit functions; increase of efficiency of state enterprises; introduction of property policy; introduction of advanced world practices in the sale of state-owned enterprises; corporatization of state-owned objects; restructuring and reorganization of business entities. Several areas of reformation of property relations that are not foreseen by the reform are allocated, namely: optimization of the share of state property; return of the controlling block of shares to strategically important enterprises; application of procedures for re-privatization and nationalization; formation of an effective shareholder mechanism.
Originality. In contrast to the official (government) position, an attempt has been made to prove that: 1) the effectiveness of the supervision of the National Bank of Ukraine in the activities of banks, including public ones, is low; 2) the size of salaries of heads of large state enterprises is unreasonably overestimated; 3) state enterprises should clearly distinguish between commercial and non-commercial (social) functions; 4) the ineffectiveness of state-owned enterprises (as a prerequisite for their privatization) can only be said when they are cleared of corruption-related individuals and innovatively enriched; 5) the strategic vision of the government regarding the division of state enterprises into three groups (remaining in state ownership, which are intended for privatization in the process of reorganization or liquidation) or the so-called "triage" should be reconsidered in favor of the enterprises of the first group; 6) sale of large privatization objects with the involvement of an investment advisor should be justified from the point of view of national security; 7) all state-owned enterprises (and not only state-owned) should be subordinated to the relevant ministries and departments; 8) the share of state property in Ukraine is critically low; 9) the formation of a socially oriented market economy in Ukraine should take full advantage of the ownership form of ownership.
Conclusion. At first glance, steps and measures for reforming property relations, in particular privatization of state property, are aimed at improving the efficiency of the functioning of the state sector of the economy. But it is possible that, instead of privatization in the context of a socially oriented market economy, we will have a large-scale giper of state ownership by representatives of the kleptocratic authority and the oligarchs approaching them.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Blaha, V. V. & Marchenko, I. Yu. & Kobzareva, G. Yu. (2016). Privatization of state property as a way out of crisis. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky (Global and national problems of the economy), 10, 140-143. Retrieved from http://global-national.in.ua/issue-10-2016/18-vipusk-10-kviten-2016-r/1859-blaga-vv-marchenko-i-yu-kobzareva-g- yu-privatizatsiya-derzhavnogo-majna-yak-shlyakh-vikhodu-z-krizi
National Reunion for Reforms (2017). Monitoring the progress of reforms. Kyiv. Retrieved from http://reforms.in.ua/sites/default/files/upload/full_ukr_20_02_2017.pdf
Government portal (22.01.2018). Reform of the management of state enterprises. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/reformi/prodazh-neefektivnogo-derzhavnogo-majna
The Reforms Guide (18.10.2017). Government Property Reform and Privatization. Retrieved from http://reformsguide.org.ua/ua/analytics/reform-of-management-of-state-property-and-privatization/
Philipovsky, I. (16.11.2017). Kameny with shoulders: what are the prospects for privatization of state-owned banks. Mind: spetsproekt «Pryvatyzatsiia». (Mind: Special project "Privatization"). Retrieved from https://mind.ua/ru/publications/20178642-gora-s-plech-kakie-perspektivy-u-privatizacii-gosudarstvennyh-bankov
Nefyodov, M. (2017). What is the reform of state-owned companies. Visnyk. Pravo znaty vse pro podatky i zbory. (Bulletin. The right to know everything about taxes and fees), 3-4 (6). Retrieved from http://www.visnuk.com.ua/en/publication/100005797-scho-peredbachaye-reforma-derzhkompaniy
Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine (2018). Strategic Vision of Management of State Enterprises. Retrieved from http://www.me.gov.ua/Documents/MoreDetails?lang=en-USA&id=f9b47f2c-50ae-41b3-abea-117ff9c4fab8&title=PrezentatsiiniMateriali
Rimsky, I. (28.07.2016). Privatization of the IPF: Why the plant was not needed by anyone. 112.ua. Retrieved from https://112.ua/statji/privatizaciya-opz-pochemu-zavod-okazalsya-nikomu-ne-nuzhen-328067.html
Interfax-Ukraine (29.01.2018). The sales volume of PJSC "Turboatom" in 2017 exceeded UAH 2.5 billion. Retrieved from http://interfax.com.ua/news/economic/480774.html
Sappington, D. E. M. & Stiglitz J. E. Privatization, information and incentives. Journal of Policy Analysis and Management, 6 (4), 567-582.
Yakhno, L. (20.01.2018). The privatization law: 5 main positions. Facenews. Retrieved from https://www.facenews.ua/columns/2018/318800/
Kruglov, V. V. (2011). Peculiarities of State Property Management in Ukraine. Derzhava ta rehiony. Seriia : Derzhavne upravlinnia (State and Regions. Series: Public Administration), 1, 54-57.
RIA Novosti Ukraine (11.09.2017). Court seized half of Motor Sich shares. (RIA Novosti Ukraine). Retrieved from https://rian.com.ua/economy/20170911/1027577705.html
Noginova, N. M.(2014). Transformation of ownership patterns in Ukraine: problems and priorities. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: Ekonomika (Scientific notes of the National University of Ostroh Academy. Series: Economics), 27, 27-30.