MANAGEMENT OF FORMATION OF PROFIT IN THE SYSTEM STRATEGIC MANAGEMENT BY ENTERPRISE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. The profit management is conditioned by the tendency of its decrease in enterprises of Ukraine and the need to increase the efficiency of business entities in conditions of increased competition and limited resources. Low value of enterprise profits make it difficult to expand the reproduction of fixed assets, which in turn reduces the role of profit in the processes of reconstruction, technical and technological upgrading of production, and ultimately constrains the growth of product competitiveness and revenue, and, on the other hand, "stimulates" costly economy, reduces the economic efficiency of the activities of domestic organizations. In practical solutions to this problem, all measures to increase profits, as a rule, are reduced to cost savings.
Purpose. Determination of the value of profit, the study of theoretical ways to increase profits at the enterprise.
Results. Research of the practice of increasing profit on the basis of cost reduction showed that in recent years in Ukrainian enterprises there is a negative tendency to outstrip the growth of the cost of production and sales in relation to the growth rate of revenue, which led to a sharp decrease in profits. All this points to the need not only to reduce costs, but also to increase revenue, first of all, through the effective management and intensification of innovation activities of enterprises, increasing the competitiveness of products and enterprises.
Originality. Innovative activity of the company provides the relationship between management at the strategic and tactical levels. At the strategic level, in order to provide innovative activity, it is necessary:
1) availability of competitive innovative strategy of the enterprise and its aggressiveness in competition;
2) mobilization of innovative potential for solving practical problems;
3) optimization of the volume of attraction of investments into innovative activity;
4) high quality of strategic changes, aimed at forming the real competitive advantages of the enterprise.
The tactics of innovative activity provides the dynamics of innovation activity of the enterprise on the basis of achievement:
1) the conformity of tactics of innovative activity of the character of the competitive strategy of enterprise development;
2) optimal speed (in time) implementation of measures for strategic innovation in the field of product innovation, technology and process equipment, personnel knowledge and organizational structure
Conclusion. Thus, profit growth is an important indicator of innovation development of the enterprise and increase its competitiveness. Long-term growth of sales (sales) and sales profits ensures strategic advantages of the enterprise, corresponds to its economic interests and interests of other participants in economic activity. The prospect of further research, in our opinion, is seen in the study of such issues: the characteristics of the model of strategic management of distribution and the use of profitability of enterprises from the standpoint of economic equilibrium, as well as the construction of a multi-factor model of the efficiency of profit utilization and its impact on the main quantitative and qualitative indicators of its activities.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Ansoff, I. (1989). Strategic Management . Moscow: Economics (in Russ.)
Blank, I.A. (2002). Profit Management . Kyiv: Nika-Center, Elga (in Russ.)
Golovachev, A.S. (2016). Methodological bases of management of profit generation at an enterprise in the conditions of its innovative development. Economics and Management, 1 (45) (in Russ.)
Barantseva, S.M. (2007). Strategic management of profits of a trading enterprise. Аuthor's abstract. dis for obtaining sciences. step Cand. econ Sciences: special 08.00.04 (in Ukr.).
Krуvda, O.V., Bereza, N.V. (2014). The mechanism of formation of investment profit. Modern problems of economy and entrepreneurship, 15. - Kyiv: NTUU "KPI" (in Ukr.)
Golovachev, A.S. Gedranovich, B.A. , Shinkwich, N.V. (2016). Management of profit at the enterprises: problems of its formation and innovative ways of their solution. Economics and Management, 2 (46) (in Russ.)
Skibenko, S.T., Chemeris, M.V. (2011). Formation of profit management strategy of enterprise. Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade, 6 2 (in Ukr.)
Skalyuk, R.V. (2012). Economic mechanism of management of financial results of economic activity of industrial enterprises of the enterprise: author's abstract. dis for obtaining sciences. step Cand. econ Sciences: special 08.00.04, Khmelnitsky (in Ukr.)