LABOUR ECONOMICS: THE ANALYSIS OF PERSONAL COMPETENCIES OF AN IDEAL EMPLOYEE OF THE BANK
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
. Introduction. In this study, we are talking about the employees of the bank, directly working with customers, and whose purpose is to satisfy the needs of customers. It is known that in the process of planning, selection, motivation and training of personnel, the owners, managers and personnel services of banks usually proceed from their own ideas about the importance of each of the personal competences of employees. Therefore, the study was required to determine the personal competencies of the "ideal" employee of the bank, which can ensure a high level of customer loyalty and high economic performance of the bank. Determining the personal competencies of an ideal bank employee is useful in implementing the personnel policy of banking institutions when planning, selecting, motivating and training personnel working in contact with clients.
Purpose. The purpose of the study was to determine the personal competencies of the ideal employee of the bank working with clients.
Methods of research. The main methods of research were questioning and statistical processing of questionnaires. The questionnaire included 33 competences. Competences of the ideal employee of the bank were divided into 3 groups in accordance with the EU educational standards: personal; social; knowledge and skills in the professional sphere.
Results. It was the analysis of personal competencies for the ideal Bank employee working in contact with clients. The study was performed by the method survey of three groups of respondents in Poland. Obtained three main personal competencies: honesty, responsibility, good communication skills. The resulting list of competencies is useful to banking institutions for planning, selection, motivation and training of personnel, working in contact with clients.
Conclusion. The generalization of the data showed three personal competences of the ideal employee of the bank that directly works with clients from the point of view of respondents: honesty, responsibility, sociability. Thus, in the list of personal competencies of an ideal employee of the bank, according to respondents, the following competences were included:
- “Communicative skills”, obtained in higher education institutions or acquired in the process of training at trainings,
- two problem competence “Honesty”, “Responsibility”. Competence “Responsibility” can be trained at trainings of the new generation. The competence of “Honesty” in reality is very difficult to train.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Shaikina ,Yu.V. (2016). Stimulation of personnel labor as one of the factors of increasing the competitiveness of service organizations. Economics and business: theory and practice. International monthly scientific journal, 11, 85-88. (in Rus)
Okulicz-Kozaryn ,W. (2017). Innovations in HRM: the results of the assessment of key competences of the Bank branch Manager. Strategic estimations and vectors of Ukraine`s social and economic development in the conditions of European Integration and the world partnership, 318 - 325. (in Eng)
Item map. Retrieved from: http://www.ajd.czest.pl (in Rus)
Dolzhenko, R. (2011). The use of the competence model in the system of remuneration of bank staff. Kadrovik. Personnel management, 4. (in Rus)
Sultanova, A.V. (2014). Use of the competence model in work with the personnel of a commercial bank. Bulletin of SamSTU, 4. (in Rus)
Okulicz-Kozaryn, W. (2017). Labor Economics in Poland: key knowledge and skills of a bank employee through the eyes of clients / W. Okulicz-Kozaryn, K. Kopczyńska, R. Tomczyk, D. Świątek. International Journal of Humanities and Natural Sciences, 2, 210-215. (in Rus)
Okulich-Kazarin, W. (2016).Economics in Poland: how do the competencies of the ideal director of a school affect business in education? Economics and business: theory and practice. International monthly scientific journal, 12, 85–88. (in Rus)
BUS_9641_Business_Statistics_5M : [Lecture notes for the Program «Masters of Business Administration»]. – NY : Kingston University, 2009. - 106 p.
Scherbakov, E.L. (1997). Modern methods of assessing knowledge and intelligence. Textbook. manual for teachers - students of the faculty of professional development. – Krasnodar: the Kuban. state. technol. un-t. (in Rus)
Methodology of remote testing as an element of corruption prevention: Materials. Conf., Part 2, [Information technologies in education], (М., 2010 г.). – М.: MIREA, 2010. (in Rus)