CHARACTERISTIC FEATURES OF MARKET MANAGEMENT IN MANAGEMENT SYSTEMS OF ENTERPRISES IN UKRAINE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. The rational organization of the management system as a whole, and in the context of certain types of management activities, such as financial, strategic, innovation, personnel management, etc., now becomes not an additional business advantage, but an objective condition for the existence of an enterprise. But since the market economy, within which the modern production of business, financial, investment processes must be carried out by modern business entities, focused primarily on the needs of the final consumer and guided by the demand and supply trends, it is necessary for the management of domestic enterprises to distinguish market management as an applied bases for the functions of planning, organization, motivation, coordination and control over economic activities, taking into account market trends and customer-oriented needs of all categories of stakeholders.
Purpose. The purpose of the article is to identify the features of market management in enterprise management systems in Ukraine. In order to realize the goal set within this study, it is necessary to fulfill a number of the following tasks: to offer an author’s definition of the concept of market management; to establish the list of goals and results of effective realization of market management processes for domestic enterprises in modern economic conditions; to identify obstacles of the integration of market management practices into enterprise management systems in Ukraine.
Methods. Method of theoretical analysis, monographic method, method of generalization, abstract-logical method are used.
Results. Under market management, it is proposed to understand a separate form of management activity that is dynamic and flexible, and which is dominated by the type of innovation management, able to respond in a timely manner to the market conditions changes, new conditions of competition and quickly transform the mechanisms of enterprise activity, taking into account the requirements of the environment and in line with the expectations of stakeholders. The list of goals and results of effective realization of market management processes for domestic enterprises in the modern economic conditions is established. The main ones are: orientation on the needs of customers and other categories of stakeholders, the formation of price and production policy, depending on the trends of supply and demand; cost optimization and transition to innovative production technologies; flexibility in making managerial decisions and information transparency.
Originality. Author’s definition of the concept of market management is proposed. The list of goals and results of effective realization of market management processes for domestic enterprises in the modern economic conditions is established. The obstacles on the way to integration of market management practices into enterprise management systems in Ukraine are identified.
Conclusion. The obstacles of the integration of market management practices into enterprise management systems in Ukraine are identified. Thus, obstacles to the active use of market management practices were: business entities resource constraints, the lack of skilled personnel, lack of information on market trends necessary for wise management decisions, traditions of doing business that are difficult to undergo transformation, etc.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Zachosova, N. V. (2015) Theoretical and methodological principles of management of economic security in the process of management of modern financial institutions. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriya : Ekonomika, 20/1(2), 167-170 (in Ukr.).
Zachosova, N. V. & Horyachkivska, I. V. (2016) he tasks of financial management in the system of providing property and interface security of economic entities. Prychornomorski ekonomichni studiyi, 5, 109-113 (in Ukr.).
Petrunya, V. YU. (2011) Economic globalization: the impact on business and subjects of the provision of customs services in the context of marketing management. Visnyk Akademiyi mytnoyi sluzhby Ukrayiny. Ser. : Ekonomika, 1, 71-78 (in Ukr.).
Sokhatska, O. & Lahotska, N. (2013) Strategic marketing management. Zhurnal yevropeyskoyi ekonomiky, 12/1, 120-123 (in Ukr.).
Rodomanchenko, V. O. (2014) Marketing management as the basis for successful development of the enterprise. Upravlinnya rozvytkom, 1, 76-78 (in Ukr.).
Vasyutkina, N. V. (2010) Informational and analytical support of the marketing management system as the basis for effective marketing decisions. Ekonomika i upravlinnya, 4, 74-81 (in Ukr.).
Lomovskykh, L. O. & Fatullayeva, YA. O. (2014) Marketing management and economic efficiency of production. Visnyk Kharkivskoho natsionalʹnoho ahrarnoho universytetu im. V. V. Dokuchayeva. Ser. : Ekonomichni nauky, 5, 214-219 (in Ukr.).
Stelmashchuk, N. A. (2013) Strategy of intra-economic marketing management of the competitiveness of the enterprise. Innovatsiyna ekonomika, 11, 57-63 (in Ukr.).
Kukurudza, I. I. (2014) Market management of Ukraine in the context of the "Polish miracle". Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny, 2, 57-62 (in Ukr.).
Rechka, K. M. (2014) Market aspect of enterprise management. Zbirnyk naukovykh prats Tavriyskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky), 3, 100-105 (in Ukr.).