HOTEL AND RESTAURANT HOUSEHOLD AS A COMPLEX OF THE TOURISM INDUSTRY, ITS DEVELOPMENT AND MODERN TRENDS
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Hotel-restaurant economy is one of the main factors and an important component of tourist infrastructure. This is due to the fact that no tourist trip is possible without hotel service and food. It is an integral part of not only a tourist product but also everyday life. The hotel and restaurant industry is rapidly developing and has the opportunity to become one of the most important sectors of tourism activity.
Purpose. The purpose of the article is to study the trends of the enterprises of hotel and restaurant industry and tourist establishments.
Methods. Method of theoretical analysis, monographic method, method of generalization, abstract-logical method are used.
Results. Contemporary trends in the restaurant and tourism business, development of integration forms of organization of activity of enterprises of hotel and restaurant economy in Ukraine on the network basis of well-known western corporations are considered. Article determined the marketing determinants of hotel and restaurant networks development and the system of management of enterprises of hotel and restaurant business. The efficiency of the process of organization and management of enterprises on the basis of software and hardware is substantiated.
Originality. The tendencies of development of tourist establishments and enterprises of hotel and restaurant economy are explored. Modern trends in restaurant and tourist business are presented. The development of integration forms of organization of activity of enterprises of hotel and restaurant economy in Ukraine on the basis of networking of well-known western corporations is considered. The efficiency of the process of organization and management of enterprises on the basis of modern information technology, using a set of methods and means of realization of operations of collection, transmission, accumulation and processing of information on the basis of hardware and software support is substantiated.
Conclusion. Creation of a highly effective hotel and restaurant economy plays an important role as one of the priority directions of the structural reorganization of the tourism industry and the economy of the state. In order to promote the adequacy of managerial decisions in relation to the development and implementation of the company’s restaurant and hotel industry strategy, as well as increase the awareness of employees, it is necessary to know the tendencies of the development of enterprises of the hotel and restaurant industry in general, to understand the processes taking place in the industry today. Taking into account international trends is an important step towards a highly developed competitive hotel and restaurant business as a component of the tourism industry in Ukraine.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Melnychenko, S.V. & Sheyenkova, K.A. (2015) Business Process Management in Tourism. Kyyiv, nats. torh.-ekon. un-t, 264 (in Ukr.).
Katenev, V.Y. (2007) Prospects for the development of a network economy in the conditions of the emerging knowledge society. Problemy sovremennoy еkonomyky (Problems of modern economics), 2 (22), 90–95 (in Russ.).
Katkalo, V.S. & Shemrakova V.N. (2008) Networking strategies for the hotel business. SPb.: Vysshaya shkola menedzhmenta SPbHU, 384 (in Russ.).
Andrenko, I.B. & Kravets, O.M. & Pysarevskyy, I.M. (2014) Hotel and Restaurant Management. KH. : KHNUMH, 431(in Ukr.).
Yuriy, E.O. & Lutsyk, I.B. (2014) Conceptual approaches to enterprise management. Naukovyy visnyk [Bukovynsʹkoho derzhavnoho finansovo-ekonomichnoho universytetu]. Ekonomichni nauky (Scientific Bulletin [Bukovinsky State Financial-Economic University]. Economic sciences), 26, 118–128 (in Ukr.).
(n.d.). About the national program of informatization: the Law of Ukraine. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua. (in Ukr.).
Skopen, M.M. (2012) Computer information technologies in tourism. K. : KONDOR, 302 (in Ukr.).
(n.d.). Main trends of the restaurant industry. Retrieved from: http://domik.ua/novosti/glavnye-trendy-restorannoj-industrii-n117202. html (in Russ.).
(n.d.). Restaurant Trends. Retrieved from: http://restoratorchef.ru/ restorannyie_trendyi/.
(n.d.). Trends in the tourist market: where to rest in 2016. Retrieved from: http://www.m24.ru/articles/94594 (in Russ.).
(n.d.). Hotel and restaurant business as the main component of the tourism industry. Retrieved from: http://libr.rv.ua/ua/virt/78/ (in Ukr.).
Pyatnytska, H.T. (2004) Trends in restaurant business development in Ukraine. Visnyk KNTEU (Bulletin of KNTEU), 2, 48-54 (in Ukr.).
(n.d.). The market of restaurant business of Ukraine. Retrieved from: http://poglyad.com/blog/4/437/ (in Ukr.).
Yashyna, O.V. (n.d.) Features of the restaurant business development in Ukraine. Retrieved from: http://tourlib.net/statti_ukr/yashyna.htm. (in Ukr.).