FEATURES OF MARKETING POLICY OF ORGANIC AGRICULTURAL PRODUCTS PRODUCERS IN UKRAINE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. The market of organic agricultural products in Ukraine is developing dynamically. Organic products are specific not only in terms of resources, technologies, quality characteristics, but also in terms of demand formation, pricing policy, promotion, sales. The transition of agricultural enterprises to organic production necessitates the formation of an effective management system, organization of production, sale of high quality products to meet the needs of consumers. Peculiarities of marketing policy of organic agricultural products producers of in Ukraine are revealed. The peculiarities of marketing planning taking into account the specific of organic products are revealed. The peculiarities of the marketing complex of organic producers are considered.
Purpose. The purpose of the article is to substantiate the peculiarities of the marketing policy of organic agricultural products producers in Ukraine.
Results. The market of organic agricultural products in Ukraine is in its active formation, which necessitates the development of a specific marketing policy for producers of these products. The set of motives for the consumption of organic goods differs from other countries. If domestic consumers set high standards for the appearance of products and following the trends of healthy eating, then in Europe the health benefits and the availability of quality guarantees for organic products come first. The specifics of the stages of planning the marketing policy of organic producers are considered: the choice of the company's mission taking into account the capabilities of the internal environment; choice of market segment; development of a marketing complex. Given the stages of formation of marketing policy, measures are proposed within the marketing complex for product, price, sales and promotion of organic products.
Originality. The types of strategies for the sale of organic products, which are based on the main channels of its sale, are generalized: the strategy of entering the foreign market, the strategy of indirect sales, the strategy of combined sales and the strategy of direct sales. Each of these strategies is characterized by specific means of promoting goods and bringing them to the consumer. Given the ratio of sales of organic goods within the country and their exports, it should be noted that domestic producers mainly use the strategy of entering foreign markets. When using it, the main channel for the sale of environmentally friendly goods is export.
Conclusion. Successful formation of marketing strategies for the sale of organic products by domestic enterprises should be based on an understanding of the specifics of products and the market in which it will be sold. The peculiarities of the development of these strategies also provide a description of producers and potential consumers of environmentally friendly certified products, which allows you to more accurately predict scenarios for the development of enterprises in the developed areas.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Catherine Prentice, Jue Chen, Xuequn Wang. (2019). The influence of product and personal attributes on organic food marketing. Journal of Retailing and Consumer Services. Volume 46. Pages 70-78.
Mkhize S., Ellis D. (2020). Creativity in marketing communication to overcome barriers to organic produce purchases: The case of a developing nation. Journal of Cleaner Production. Volume 2421.
Kantamaturapoj K., Marshall A. (2020). Providing organic food to urban consumers: case studies of supermarkets in Bangkok and metropolitan area. Heliyon. Volume 6, Issue 5.
Zaušková A., Bezáková Z., Grib L. (2015). Marketing Communication in Eco-innovation Process. Procedia Economics and Finance. Volume 34. Pages 670-675.
Ghali-Zinoubi Z., Toukabri M. (2019). The antecedents of the consumer purchase intention: Sensitivity to price and involvement in organic product: Moderating role of product regional identity. Trends in Food Science & Technology. Volume 90. Pages 175-179.
Marian L., Chrysochou P., Krystallis A., Thogersen J. (2014). The role of price as a product attribute in the organic food context: An exploration based on actual purchase data. Food Quality and Preference. Volume 37. Pages 52-60.
Islam Sh., Colonescu C. (2019). Data on retail price differential between organic and conventional foods. Data in Brief. Volume 27.
Rödiger M., Hamm U. (2015). How are organic food prices affecting consumer behaviour? A review. Food Quality and Preference. Volume 43. Pages 10-20.
Dudar T. G, Shumeiko O. T, Dudar V. T. (2017). Marketing in the system of market formation of organic agri-food products. Economics of agro-industrial complex. 2017. №7. Pp. 46-53.
Dobrovolska K., Kalyna V., Kovalchuk C., Kravchyk Y. (2017). Features of marketing of organic products. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic sciences. № 6 (1). Pp. 90-98.
Kotykova O.I. Ten I.V. Production and marketing of organic agricultural products in Ukraine. Modern economics. 2018. №12. Pp. 106-111.
What is sampling? 5 important tips when conducting a sampling promotion. Blackberry Creative Communications. URL: http://blackberry.kiev.ua/chto-takoe-sampling/ (Accessed: 0.02.2020).
Promotion of products to foreign markets using modern methods. Internet Business and Economics. URL: http://8cent-emails.com/prodvizhenie-produkcii-na-vneshnie-rynki-pri-pomoshhi-sovremennyh-metodov/ (Accessed: 20.02.2020).
Federation of Organic Movement of Ukraine. URL: http://organic.com.ua/vistavki/ (Accessed: 20.02.2020).
Get on the shelf: under what conditions the network works with farmers. Agravery News Agency. URL: https://agravery.com/uk/posts/show/potrapiti-na-policu-na-akih-umovah-merezi-pracuut-z-fermerami (Accessed: 28.12.2019).
The Eco-Shop chain has rebranded and updated the concept of stores. Official site of the Association of Retailers of Ukraine. URL: https://rau.ua/ru/news/news-company/eko-lavka/ (access date: 02.03.2020).
Website of the online store of organic and eco products EcoClub. URL: https://ecoclub.ua/about_us (Accessed: 02.03.2020).
Top 6 Ukrainian networks of organic products. Online edition of Retailers.ua. URL: https://retailers.ua/news/spetsproektyi/63-top-6-ukrainskih-setey-organicheskih-produktov (Accessed:: 02.03.2020).
List of retail outlets and supermarket chains selling organic and natural products. Official site of Organic Standard. URL: https://organicstandard.ua/files/important_information/ua/ %D0%9E%D0%A1_%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0 % BD% D0% B8_% D1% 83% D0% BA% D1% 80.pdf (Accessed:: 02.03.2020).
Organic food market research. Maxrise Consulting. URL: https://maxrise-consulting.com/issledovanie-rynka-organicheskih-produktov/ (Accessed: 02.03.2020).