CONSUMER BEHAVIOR RESEARCH IN THE DOMESTIC ORGANIC PRODUCTS MARKET
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Consumers around the world are increasingly interested in how organic food is produced, how to improve their diet so that it is healthy, and how to reduce the impact of intensive agricultural production on the environment. At the present stage of development, organic agriculture has fully proven its ability not only to ensure sufficient production of environmentally friendly products, but also to promote the restoration and conservation of natural resources.
Purpose. The purpose of the scientific article is to define the main characteristics of consumer behavior of organic products based on the results of marketing research; assessment of the reasons for the change in consumer loyalty to domestic organic products; formation of recommendations for the promotion of organics in Ukraine.
Results. The relevance of this problem necessitated a marketing research by compiling questionnaires and conducting a survey among organic consumers in the Kiev region. The sample was 276 respondents. This study led to the conclusion that the level of consumer awareness of the features of labeling of organic products remains low, despite the popularization of a healthy lifestyle and nutrition in modern society. As a result of the analysis, it was found that currently organic production in the region is promising, given the growing interest from consumers. However, the key problems in the development of the market for organic products remain: a low level of awareness of target consumers, lack of guarantees of high quality organic food, and their misconception at points of sale. The search for ways to solve these problems determines the prospects for further scientific research.
Originality. In the process of writing a scientific article, the following research methods were used: comparative and abstract-logical analysis - to formulate the theoretical and methodological foundations of the problem of scientific research, to formulate conclusions and prospects for further research; as well as sociological analysis - to conduct a survey, using pre-designed questionnaires on the behavior of consumers of organic agricultural products in the selected region.
Conclusion. As a result of assessing the position of the population of Kyiv region on the situation of production and consumption of organic products in Ukraine, the insufficient level of public awareness and promotion of organic matter was determined. The level of consumer confidence in organic producers also remains low: 47.3% of respondents said they trust, but another 47.3% expressed distrust. Respondents were also willing to pay a higher price for certified organics. The marketing research identified priority types of organic matter: 65.3% of respondents want to buy all organic products, while 9.3% preferred meat and dairy products, 6.7% - fruits, 8% - vegetables, and 1.3% answered that they have their own organics.
It is established that the demand for this product largely depends on the age group of the consumer, his marital status, the presence of children, average monthly income and the level of culture of consumption. A number of measures to increase consumer loyalty are proposed and the main factors influencing the promotion of a healthy lifestyle and consumption of organic matter in Ukraine are identified.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
State service of ukraine on food safety and consumer protection (2019). Law on National Industrial Standards and Services – how to change the rules of operation for manufacturers and the market. Retrieved from: http://www.consumer.gov.ua/News/5177/Zakon_pro_natsionalni_organichni_standarti_i_organiku_-_yak_zminyatsya_pravila_roboti_dlya_virobnikiv_ta_rinku (Accessed: 20.11.2019).
Kamenshchuk B.D. (2017). Features of marketing in the production of organic products. Feed and feed production, (83), 173-180.
Kovalchuk S.V., Zaburmekha E.M. (2017). Marketing digital technologies in the study of consumers of organic products. Marketing and digital technologies, 1 (1), 34–51.
Business.ua (2019). Where is organic moving and does organic agricultural production in Ukraine have a chance to increase. Retrieved from: https://business.ua/blog/9174-kudi-rukhaetsya-ta-chi-mae-shansi-organichne-agrovirobnitstvo-v-ukrajini (Accessed: 20.11.2019).
Mayger.ua (2019). Prospects for the development of the market of organic products of Ukraine. Retrieved from: http://www.mayger.ua/uk/analitika/perspektivi-rozvitku-rinku-organichnih-produktiv-ukrayini (Accessed: 20.11.2019).