MARKETING RESEARCHES IN THE FORMATION OF PRICING AND LOGISTICS POLICY OF THE ENTERPRISE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Marketing researches are the main means of adapting to changes in the market environment, which are based on complete, reliable and timely information. In the works of scientists, the question of the role of marketing researches in the formation of pricing and logistics policy of the enterprise remains insufficiently covered.
Purpose. Presentation of theoretical and practical positions about the main tools of marketing and determination of the place of marketing researches in the formation of pricing and logistics policy of the enterprise.
Results. It is analyzed that the purpose of marketing researches is identifying market opportunities of the enterprise. They allow the enterprise to get the advantage over competitors, reduce risk, timely determine changes in the marketing environment, namely it is the collecting and processing of marketing information. Exactly in the analysis of the collected marketing information a set of statistical indicators and statistical methods is used. Based on this, the relationship between marketing researches, pricing and logistics policy is revealed, without which the effective functioning of the enterprise is impossible. The analysis of time series of average prices for cereals and legumes sold by enterprises of Poltava region is performed. The analysis of the level of wholesale turnover of wholesale enterprises by districts and cities of Poltava region and further forecast of this indicator with the use of trend models is performed. It is revealed that for research and forecasting the level of wholesale turnover of wholesale enterprises by districts and cities with the help of trend models it is advisable to use a linear trend model, as this model more precisely shows and compares actual and theoretical values of the level of wholesale turnover of wholesale enterprises.
Originality. It is substantiated that an important factor in the interaction of logistics and pricing policy in marketing researches is the product range. It is revealed that the purpose of marketing researches is identifying market opportunities of the enterprise, which allow the enterprise to get the advantage over competitors, reduce risk, timely determine changes in the marketing environment, namely it is the collecting and processing of marketing information. With the help of available information and trend models, the expediency of marketing researches of the pricing policy of the enterprise is revealed and the expediency of a linear trend as a model that more precisely shows and compares actual and theoretical values of the level of wholesale turnover of enterprises is revealed. A scheme of the relationship between pricing, logistics policy and marketing researches, showing the relationship and expediency of their conducting with the help of chains of interdependence between them was made.
Conclusion. It is revealed that marketing researches in the system of the enterprise is one of the levers of ensuring its competitiveness, by studying the subsystems of pricing and logistics policy that will directly affect its economic efficiency. Since the use of marketing researches in the formation of pricing and logistics policy has certain problems, it is necessary to more carefully study the open niches of marketing researches for the effective formation and operation of the enterprise.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Lypchuk V.V. ta in. (2012). Marketyngh [Marketing]. Lʼviv, 456. (in. Ukr.).
Kotler F., Armstrong G., Vong V, Sonders Dzh. (2012). Osnovy marketinga: [Marketing basics]. Moskva: Vilyams, 752 (in. Rus.).
Krykavskyi E.V. Marketynhova tovarna polityka [Marketing product policy]. Lviv: Vyd-vo Lviv. Politekhniky, 2008, 276 (in. Ukr.).
Ortynska V.V., Melnykovych O.M. (2007). Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research]. Kyiv: KNTEU, 376 (in. Ukr.).
Illiashenko S.M. (2006). Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 192. (in. Ukr.).
Dudiak R., Buhil S, Karpova Ya. (2013). Suchasna marketynhova tsinova polityka ta problemy tsinoutvorennia u diialnosti pidpryiemstv Ukrainy. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: Ekonomika APK [Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: Ekonomika of the AIC], 20(1), 361–367.
Bezkorovaina S.V. (2010). Doslidzhennia pidkhodiv do formuvannia tsinovoi stratehii pidpryiemstva. Aktualni problemy ekonomiky [Current economic problems], 2 (20), 49–52.
Lytvynenko Ya.V. (2010). Marketynhova tsinova polityka [Marketing price policy]. Kyiv: Znannia, 2010, 294 (in. Ukr.).
Lipych L.H. (2012) Marketynhovi zasoby prohnozuvannia koniunktury rynku. Ekonomika Ukrainy. [Ukraine economy], 5(10), 116-117.
Amitan V.N., Larina R.R., Piliushchenko V.L. (2013). Lohistyzatsiia protsesiv v orhanizatsiino-ekonomichnykh systemakh [Logistics of processes in organizational and economic systems]. Donetsk: TOV-YuhoVostok Ltd., 73 (in. Ukr.).
Tarasiuk H. M., Shvab L.I. (2003). Planuvannia diialnosti pidpryiemstva [Enterprise activity planning]. Kyiv: «Karavela», 432 (in. Ukr.).
Kalashnyk L.V. ta in. (2018). Ctatystychnyi shchorichnyk Poltavskoi oblasti za 2018 rik [Statistical Yearbook of Poltava region for 2018]. Poltava: Holovne upravlinnia statystyky u Poltavskii oblasti, 320 (in. Ukr.).