ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МЕХАНІЗМІВ МІЖНАРОДНОГО ОБМІНУ У ВИЩІЙ ОСВІТІ ПІД ЧАС ВІЙНИ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Вікторія ЩЕРБАЧЕНКО
Артем АРТЮХОВ
Анастасія ТЕСЛИК
Ян КРМЕЛА
Владіміра КРМЕЛОВА
Надія АРТЮХОВА

Анотація

зокрема, це простежується у можливих труднощах у забезпеченні населення освітою, через що постають завдання зменшити вплив збройної агресії на навчальний процес. Як одне з рішень мінімізації шкоди війни для вищої освіти є сенс розглядати програми академічної мобільності, стажування та грантові програми.


Мета. Мета цієї статті полягає в окресленні можливостей академічної мобільності й оцінці перспектив розвитку механізмів міжнародного обміну у вищій освіті під час воєнного стану. Для реалізації поставленої мети було опрацьовано низку наукових публікацій, які були присвячені інтернаціоналізації вищої освіти шляхом посилення ролі мобільності, особливостям розвитку офлайн та онлайн академічних обмінів із урахуванням сучасних умов і специфіки функціонування механізмів програм мобільності у рамках збройної агресії.


Результати. У результаті аналізу було визначено значущу роль міжнародної діяльності для країн, які зіткнулися з воєнними діями. Звернуто увагу на різноманітність доступних програм академічної мобільності: обмінів, стажувань та грантів, розширено характеризуючи їхні відмінності. Визначено взаємопов’язані наслідки війни та основні завдання, що стоять перед системою вищої освіти в повоєнний період. Згадано про Програму Фулбрайта у контексті намагання реалізувати ідею подолання географічних кордонів для науковців та студентів за допомогою налагодження взаєморозуміння. 


Наукова новизна. Вперше було запропоновано механізми реалізації програм академічного обміну в умовах повномасштабної російсько-української війни, а також проаналізовано тенденції розвитку академічних обмінів в Україні.


Висновки. Було зазначено про використання інструменту молодіжного обміну для стабілізації міжкультурної ситуації у регіоні Західних Балках, ініціатором чого був Регіональний офіс молодіжної співпраці (RYCO).  До того ж, було визначено діяльність Сумського державного університету (СумДУ) як прикладом реалізації можливостей міжнародних програм для забезпечення достатнього рівня освіти під час воєнного стану. Було звернуто увагу на короткострокові та довгострокові перспективи, що полягають в обміні досвідом та навичками задля безперервного розвитку. Зазначено, що міжнародна академічна мобільність сприяє підвищенню конкурентоспроможності здобувачів освіти як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку праці та впливає на покращення якості освіти і науки в країні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

Anisimova. О. (2019). Internationalization of higher education: models and framework. Educational Analytics of Ukraine. 3. 97–110. Retrieved from: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-3-97-110 (date of access: 17.03.2023).

Lebovic S. (2013). From war junk to educational exchange: the World War II origins of the Fulbright Program and the Foundations of American Cultural Globalism, 1945-1950. Diplomatic History. 37(2). 280–312. Retrieved from: https://doi.org/10.1093/dh/dht002 (date of access: 17.03.2023).

Zabiiaka I., Kovalchuk O. (2023). Internatsionalizatsiia vyshchoi profesiinoi osvity v yevropi. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. 7(21). Retrieved from: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-7(21)-362-371 (date of access: 17.03.2023) [In Ukrainian].

Teichler U. (2015). Academic mobility and migration: what we know and what we do not know. European Review. 23, S1. S6–S37. Retrieved from: https://doi.org/10.1017/s1062798714000787 (date of access: 02.03.2023).

Juškevičienė, A.; Samašonok, K.; Rakšnys, A. V.; Žirnelė, L.; Gegužienė, V. (2022). Development trends and challenges of students' academic mobility in higher education. Entrepreneurship and Sustainability Issues 9 (4). 304–319. Retrieved from: https://doi.org/10.9770/jesi.2022.9.4(16) (date of access: 02.03.2023).

Shen W., Xu X., Wang X. (2022). Reconceptualising international academic mobility in the global knowledge system: towards a new research agenda. Higher Education.. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00931-8 (date of access: 02.03.2023).

Bakhmat O., Lisina L., Udovenko I., Nikolenko L., & Buhlai N. (2022). Development of online and offline academic mobility of students in modern conditions. Revista Eduweb.. Vol. 16, no. 3. P. 146–159. Retrieved from: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.03.11 (date of access: 02.03.2023).

Tsvyd-Hrom O. (2023). Mizhnarodna akademichna mobilnist v umovakh viiny. Aktualni pytannia internatsionalizatsii vyshchoi osvity v Ukraini: linhvistychnyi, pravovyi ta psykholoho-pedahohichnyi aspekty: materialy IV Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi onlain-konferentsii – Bila Tserkva: BNAU. Retrieved from: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8651 (date of access: 17.03.2023) [In Ukrainian].

Shevchuk I., Shevchuk A. (2022). Osvitnia analityka kriz pryzmu viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia vyshchoi shkoly Ukrainy. Ekonomika ta suspilstvo. 39. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80 (date of access: 17.03.2023) [In Ukrainian].

Polianska A. S. (2023). Osoblyvosti upravlinnia proiektom «Mizhnarodna akademichna mobilnist» Prohramy Erazmus+ v umovakh viiny. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia. 1(103). 56–63. Retrieved from: https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-56-63 (date of access: 02.03.2023) [In Ukrainian].

Zhyla H. (2023). Vyshcha svita v umovakh viiny: vyklyky, problemy, perspektyvy dlia studentiv ta naukovtsiv. Molod i rynok. 2/210. 141–145. Retrieved from: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.274694 (date of access: 02.03.2023 [In Ukrainian].

Mizhnarodni prohramy, konkursy, hranty - Dnipropetrovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. Dnipropetrovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. Retrieved from: https://dduvs.in.ua/mizhnarodna-diyalnist/ms/mpkg/ (date of access: 21.03.2023) [In Ukrainian].

Prohrama Canada's Mitacs Globalink Research Internship: informatsiia. Mitacs Ukraine. Retrieved from: https://www.mitacsua.org/about-program/ (date of access: 21.03.2023) [In Ukrainian].

Radionova N., Shvydun L. (2022). Educational mobility in extremes life situations. Visnyk of the Lviv University. 44. 116–122. Retrieved from: https://doi.org/10.30970/pps.2022.44.13 (date of access: 03.03.2023).

Istoriia Prohramy imeni Fulbraita - Fulbright Ukraine. Fulbright Ukraine. Retrieved from: https://fulbright.org.ua/uk/program-history/ (date of access: 21.03.2023) [In Ukrainian].

Popović, M., Gligorović, A. (2016). Youth Mobility in the Western Balkans the Present Challenges and Future Perspectives: Bosnia and Herzegovina, Montenegro, Kosovo, Serbia, the former Yugoslav Republic of Macedonia. Balkan Regional platform for youth participation and dialogue, 33-47.

Stratehiia internatsionalizatsii Sumskoho derzhavnoho universytetu na 2019-2025 roky. Reiestr osnovnoi normatyvnoi bazy SumDU – Sumskyi derzhavnyi universytet. Retrieved from: http://surl.li/jspxk (date of access: 02.03.2023) [In Ukrainian].

Zvit za 2022 rik za napriamom roboty Mizhnarodna diialnist universytetu. Sumy State University. Retrieved from: https://sumdu.edu.ua/images/content/general/public-info/report/report-2022_international.pdf?ver=1 (date of access: 02.03.2023) [In Ukrainian].