ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МЕХАНІЗМІВ МІЖНАРОДНОГО ОБМІНУ У ВИЩІЙ ОСВІТІ ПІД ЧАС ВІЙНИ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
зокрема, це простежується у можливих труднощах у забезпеченні населення освітою, через що постають завдання зменшити вплив збройної агресії на навчальний процес. Як одне з рішень мінімізації шкоди війни для вищої освіти є сенс розглядати програми академічної мобільності, стажування та грантові програми.
Мета. Мета цієї статті полягає в окресленні можливостей академічної мобільності й оцінці перспектив розвитку механізмів міжнародного обміну у вищій освіті під час воєнного стану. Для реалізації поставленої мети було опрацьовано низку наукових публікацій, які були присвячені інтернаціоналізації вищої освіти шляхом посилення ролі мобільності, особливостям розвитку офлайн та онлайн академічних обмінів із урахуванням сучасних умов і специфіки функціонування механізмів програм мобільності у рамках збройної агресії.
Результати. У результаті аналізу було визначено значущу роль міжнародної діяльності для країн, які зіткнулися з воєнними діями. Звернуто увагу на різноманітність доступних програм академічної мобільності: обмінів, стажувань та грантів, розширено характеризуючи їхні відмінності. Визначено взаємопов’язані наслідки війни та основні завдання, що стоять перед системою вищої освіти в повоєнний період. Згадано про Програму Фулбрайта у контексті намагання реалізувати ідею подолання географічних кордонів для науковців та студентів за допомогою налагодження взаєморозуміння.
Наукова новизна. Вперше було запропоновано механізми реалізації програм академічного обміну в умовах повномасштабної російсько-української війни, а також проаналізовано тенденції розвитку академічних обмінів в Україні.
Висновки. Було зазначено про використання інструменту молодіжного обміну для стабілізації міжкультурної ситуації у регіоні Західних Балках, ініціатором чого був Регіональний офіс молодіжної співпраці (RYCO). До того ж, було визначено діяльність Сумського державного університету (СумДУ) як прикладом реалізації можливостей міжнародних програм для забезпечення достатнього рівня освіти під час воєнного стану. Було звернуто увагу на короткострокові та довгострокові перспективи, що полягають в обміні досвідом та навичками задля безперервного розвитку. Зазначено, що міжнародна академічна мобільність сприяє підвищенню конкурентоспроможності здобувачів освіти як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку праці та впливає на покращення якості освіти і науки в країні.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Anisimova. О. (2019). Internationalization of higher education: models and framework. Educational Analytics of Ukraine. 3. 97–110. Retrieved from: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-3-97-110 (date of access: 17.03.2023).
Lebovic S. (2013). From war junk to educational exchange: the World War II origins of the Fulbright Program and the Foundations of American Cultural Globalism, 1945-1950. Diplomatic History. 37(2). 280–312. Retrieved from: https://doi.org/10.1093/dh/dht002 (date of access: 17.03.2023).
Zabiiaka I., Kovalchuk O. (2023). Internatsionalizatsiia vyshchoi profesiinoi osvity v yevropi. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. 7(21). Retrieved from: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-7(21)-362-371 (date of access: 17.03.2023) [In Ukrainian].
Teichler U. (2015). Academic mobility and migration: what we know and what we do not know. European Review. 23, S1. S6–S37. Retrieved from: https://doi.org/10.1017/s1062798714000787 (date of access: 02.03.2023).
Juškevičienė, A.; Samašonok, K.; Rakšnys, A. V.; Žirnelė, L.; Gegužienė, V. (2022). Development trends and challenges of students' academic mobility in higher education. Entrepreneurship and Sustainability Issues 9 (4). 304–319. Retrieved from: https://doi.org/10.9770/jesi.2022.9.4(16) (date of access: 02.03.2023).
Shen W., Xu X., Wang X. (2022). Reconceptualising international academic mobility in the global knowledge system: towards a new research agenda. Higher Education.. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00931-8 (date of access: 02.03.2023).
Bakhmat O., Lisina L., Udovenko I., Nikolenko L., & Buhlai N. (2022). Development of online and offline academic mobility of students in modern conditions. Revista Eduweb.. Vol. 16, no. 3. P. 146–159. Retrieved from: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.03.11 (date of access: 02.03.2023).
Tsvyd-Hrom O. (2023). Mizhnarodna akademichna mobilnist v umovakh viiny. Aktualni pytannia internatsionalizatsii vyshchoi osvity v Ukraini: linhvistychnyi, pravovyi ta psykholoho-pedahohichnyi aspekty: materialy IV Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi onlain-konferentsii – Bila Tserkva: BNAU. Retrieved from: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8651 (date of access: 17.03.2023) [In Ukrainian].
Shevchuk I., Shevchuk A. (2022). Osvitnia analityka kriz pryzmu viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia vyshchoi shkoly Ukrainy. Ekonomika ta suspilstvo. 39. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80 (date of access: 17.03.2023) [In Ukrainian].
Polianska A. S. (2023). Osoblyvosti upravlinnia proiektom «Mizhnarodna akademichna mobilnist» Prohramy Erazmus+ v umovakh viiny. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia. 1(103). 56–63. Retrieved from: https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-56-63 (date of access: 02.03.2023) [In Ukrainian].
Zhyla H. (2023). Vyshcha svita v umovakh viiny: vyklyky, problemy, perspektyvy dlia studentiv ta naukovtsiv. Molod i rynok. 2/210. 141–145. Retrieved from: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.274694 (date of access: 02.03.2023 [In Ukrainian].
Mizhnarodni prohramy, konkursy, hranty - Dnipropetrovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. Dnipropetrovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. Retrieved from: https://dduvs.in.ua/mizhnarodna-diyalnist/ms/mpkg/ (date of access: 21.03.2023) [In Ukrainian].
Prohrama Canada's Mitacs Globalink Research Internship: informatsiia. Mitacs Ukraine. Retrieved from: https://www.mitacsua.org/about-program/ (date of access: 21.03.2023) [In Ukrainian].
Radionova N., Shvydun L. (2022). Educational mobility in extremes life situations. Visnyk of the Lviv University. 44. 116–122. Retrieved from: https://doi.org/10.30970/pps.2022.44.13 (date of access: 03.03.2023).
Istoriia Prohramy imeni Fulbraita - Fulbright Ukraine. Fulbright Ukraine. Retrieved from: https://fulbright.org.ua/uk/program-history/ (date of access: 21.03.2023) [In Ukrainian].
Popović, M., Gligorović, A. (2016). Youth Mobility in the Western Balkans the Present Challenges and Future Perspectives: Bosnia and Herzegovina, Montenegro, Kosovo, Serbia, the former Yugoslav Republic of Macedonia. Balkan Regional platform for youth participation and dialogue, 33-47.
Stratehiia internatsionalizatsii Sumskoho derzhavnoho universytetu na 2019-2025 roky. Reiestr osnovnoi normatyvnoi bazy SumDU – Sumskyi derzhavnyi universytet. Retrieved from: http://surl.li/jspxk (date of access: 02.03.2023) [In Ukrainian].
Zvit za 2022 rik za napriamom roboty Mizhnarodna diialnist universytetu. Sumy State University. Retrieved from: https://sumdu.edu.ua/images/content/general/public-info/report/report-2022_international.pdf?ver=1 (date of access: 02.03.2023) [In Ukrainian].