ОСВІТНІЙ СКЛАДНИК ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕКО-ОРІЄНТОВАНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІД РИЗИКОМ ПЕРЕМІЩЕНЬ В УМОВАХ ЦИФРОВОГО СВІТУ ТА СВІТУ BANI

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Nataliia ZACHOSOVA

Анотація

Проблема. Актуальність дослідження визначається необхідністю адаптації великої кількості людей до нових умов життя через вимушену зміну місця їх проживання. Модель світу BANI формує додаткові загрози, що не дають переселенцям швидко присовуватись до нових умов життя – це крихкість економічних і соціальних систем, до яких вони мають інтегруватись, тривожність, яка посилюється глобальними та локальними кризами та призводить до емоційного вигорання, втрати жаги до життя у найбільш продуктивного прошарку населення, що є основою, у тому числі і економічною, будь-якого суспільства; не лінійність, не прогнозованість майбутнього, тотальна нестабільність здавалося б знайомих явищ і процесів; незрозумілість причин, які визначають обставини життя, і переживання їх наслідків, без можливості втручання та контролю. Освіта стала для багатьох переміщених українців чи не останнім ланцюгом, що пов’язує їх із батьківщиною. Через освіту та якісні освітні послуги можна зберегти інтелектуальний капітал нації і сформувати якісний кадровий потенціал для відновлення економіки у післявоєнний період. Також освіта є однією із важливих складових формування безпеко орієнтованої економічної поведінки людини.


Мета дослідження полягає у визначенні можливостей та конкретних напрямів використання освіти та освітніх послуг для корекції моделей економічної та соціальної поведінки осіб, які опинилися під загрозою внутрішнього та зовнішнього переміщення, або були змушені змінити місце проживання під впливом бойових дій або внаслідок інших життєвих обставин в умовах світу BANI.


Результати. Охарактеризовано складові формування безпеко орієнтованої економічної поведінки. Встановлено характерні риси економічної поведінки молоді, серед яких: тяжіння до фінансової незалежності, активність у прийнятті економічних рішень, покладання економічної відповідальності на близьких осіб лише у окремих випадках; низький рівень фінансових заощаджень, розмір яких не дозволить підтримувати звичний рівень життя у разі втрати джерела доходу; відмова від дорогих придбань; невисокий рівень витрат на особисті потреби; розважливе ставлення до фінансування першочергових, щоденних потреб, тощо. У відповідь на запити щодо освітніх продуктів, було сформовано алгоритм розробки авторського освітнього курсу «Економічна поведінка» у Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького.


Наукова новизна. Для людей, які опинились у нових для себе економічних умовах, втратили звичні джерела доходу та змушені інтегруватись у хаотичне, нестійке і незнайоме їм економічне середовище, важливо здобути або розвинути соціальні навики, такі як презентаційні навики; комунікативні навики та навики слухача; навики сторітелінгу та інфлюенцу, навики прийняття рішень та вирішення проблем; а також навики, що допоможуть їм у пошуку роботи, зокрема навики професійного розвитку; управління людьми; вирішення організаційних конфліктів; лідерські якості; здатність до стратегічного мислення, роботи у команді та ефективного управління часом.


До основних етапів розробки авторського курсу «Економічна поведінка» увійшли: формування мети та завдань курсу, визначення набору компетенцій та програмних результатів навчання; підбір тем, які вивчатимуться, з урахуванням існуючих освітніх потреб; визначення кількості лекційних і семінарських (або практичних) занять; розробка плану лекцій та проведення підбору літератури до кожної теми; розробка презентаційних матеріалів до кожної теми курсу; формування переліку завдань і бальних оцінок за їх виконання; створення короткого конспекту лекцій і проморолику курсу, розробка силабусу, робочої програми курсу; розміщення силабусу і проморолику на сайті університету.


Висновки. Проведене опитування щодо особливостей економічної поведінки молодих людей, які розпочинають свій економічний шлях в епоху цифрової економіки, під впливом тенденцій BANI World та під ризиком переміщень, демонструє, що значний відсоток респондентів визнає важливість освіти, зокрема, економічної, для формування безпеко орієнтованої економічної поведінки та прийняття раціональних економічних рішень. Більше половини опитаних планують підвищувати рівень власної освіти шляхом отримання другої вищої освіти, проходження короткострокових онлайн-курсів та методом самоосвіти. Аналіз звітів Coursera за 2021-2023 роки дав змогу отримати інформацію про основні знання та навики, які роботодавці у різних галузях вимагають у потенційних працівників, а також допоміг у підборі освітніх продуктів для формування та розвитку соціальних навиків, які пропонуються на ринку освітніх онлайн-продуктів. На основі цих відомостей було прийнято рішення про розробку авторського освітнього курсу «Економічна поведінка» для здобувачів вищої освіти рівня бакалавра.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

The Journal of Economic Education (2023). URL: https://www.jstor.org/journal/jeconeduc (Accessed: 01.03.2023).

Zachosova N.V. (2023). Economic behavior and economic security of an individual in the conditions of war risks. Economics, Finance and Management Review, 1, 13–27. https://doi.org/10.36690/2674-5208-2023-1-13.

Bazetska Н. I. (2021). Economic behavior in conditions of uncertainty. Ekonomichna teoriya ta pravo. (Economic theory and law), 4 (47), 52-72. DOI: 10.31359/2411-5584-2021-47-4-53 (in Ukr.).

Petinova O. B. (2018). Economic behavior: to the question of the explication of the concept. Naukovo-teoretychnyy almanakh «Hrani». (Scientific-theoretical almanac "Edges"), 21/2, 60-65. DOI: 10.15421/171817 (in Ukr.).

Kononovych T.O., & Nepokupna T.A., & Myasoid K.P. (2019). Economic behavior and decision making: Case Study. Psykholohiya i osobystist (Psychology and personality), 1 (15), 192-210 (in Ukr.).

Voznyi K.Z. (2009). Human economic behavior and its mental motives. Aktualni problemy ekonomiky (Actual problems of the economy), 5, 3-15 (in Ukr.).

Vartanova O. V., & Rovnyagin O. (2022). Economic behavior of decision-making subjects. Innovation in education, science and business: challenges and opportunities: materials of the 3rd All-Ukrainian conference of higher education applicants and young scientists, Kyiv, November 17, 2022. T. 2. Kyiv: KNUTD, 2022. P. 94-99 (in Ukr.).

De Muijnck S., & Tieleman J. (2021). Economy Studies. A Guide to Rethinking Economics Education. Amsterdam University Press B.V. 465.

Santomero A. M. (2003). Knowledge is power: the importance of economic education. URL: https://core.ac.uk/reader/6592300 (Accessed: 12.03.2023).

Weber B. (2002). Economic Education in Germany. Civic and Economic Education in Europe. URL: http://www.sowi-onlinejournal.de/2002-2/germany_weber.htm (Accessed: 12.03.2023).

Savchuk S. (2020). VUCA world = VUCA challenges + VUCA answers. URL: https://tomorrowslawyer.org/vuca-world-in-corona-time/ (Accessed: 22.03.2023) (in Ukr.).

Verkhovod L. I. (2016). Economic behavior in the front-line zones of Donbas under the conditions of a hybrid war: methodology and research methods. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya : Sotsiolohichni doslidzhennya suchasnoho suspilʹstva: metodolohiya, teoriya, metody (Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Series: Sociological studies of modern society: methodology, theory, methods), 37, 162-166 (in Ukr.).

Moskalenko V.V. (2013). Economic culture of the individual as a component and result of the socialization process. Aktualni problemy psykholohiyi: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohiyi imeni H.S.Kostyuka NAPN Ukrayiny (Actual problems of psychology: Collection of scientific works of the H.S. Kostyuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine), 11 (6), 130-137 (in Ukr.).

Coursera_Global_Skills_Report_2023. 2023. 81 p.

What Are Soft Skills? (2023). URL: https://www.coursera.org/articles/soft-skills (Accessed: 21.03.2023).

The Global Skills Report 2021 (2022). 54 p. URL: https://sunbytes.io/app/uploads/2022/04/coursera-global-skills-report-2021.pdf (Accessed: 21.03.2023).

The Global Skills Report 2022 (2023). 54 p. URL: https://pages.coursera-for-business.org/rs/748-MIV-116/images/Coursera-Global-Skills-Report-2022.pdf (Accessed: 21.03.2023).

Soft skills (n.d.). URL: https://www.coursera.org/courses?query=soft%20skills (Accessed: 20.03.2023).