ТЕОРІЯ КОРПОРАТИВНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ ТА ЕФЕКТИВНОГО ПАРТНЕРСТВА СУБ’ЄКТІВ ЛОГІСТИЧНОГО ЛАНЦЮГА АКЦІОНЕРНИХ ТОВАРИСТВ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Проблема. Підприємство, як відкрита динамічна система, використовує для досягнення цілей свого функціонування сукупність ресурсів і відповідні процеси їх перетворення. Розвиток суб’єктів господарювання неможливий без управління матеріальними, фінансовими, транспортними та інформаційними потоками. Комплексна інтеграція усіх елементів управління прямими і зворотними матеріальними, фінансовими та інформаційними ресурсами, їх оперативна і дієва взаємодія зумовлюють синергетичний (економічний, соціальний, екологічний) ефект, підвищуючи стійкість підприємства в конкурентному середовищі. Тому на даний час виникла науково-практична проблема, яка потребує вирішення, – теоретичне обґрунтування та розроблення науково-методичних підходів і практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності інтеграційних процесів логістичного ланцюга та трансформації системи управління ланцюгом поставок з урахуванням тенденцій розвитку глобальної економіки.
Мета цієї статті полягає у поглибленні наявних і розробленні принципово нових організаційно-управлінських пропозицій щодо вдосконалення процесів інтеграції логістичного ланцюга у діяльність акціонерного товариства. Для досягнення поставленої мети використано такі загальнонаукові методи дослідження, як аналіз і синтез, маркетинговий аналіз, порівняння, класифікація, системний підхід, структурно-логічне узагальнення.
Теоретико-методологічною основою дослідження є положення інституційної теорії, зокрема парадигми еволюційного розвитку; теорія систем, інформаційне суспільство, мережева економіка; концепції сталого розвитку, стратегічного, логістичного та маркетингового менеджменту, управління ланцюгами постачань, корпоративного управління.
Результати. Виявлено, що однією з найбільш помітних тенденцій на світових ринках останнім часом є необхідність інтеграції логістичних операцій і контролю за всією логістичною системою (постачання, виробництво, дистрибуція), а також налагодження взаємовідносин між клієнтами компанії та постачальника логістичних послуг. Доведено, що існування партнерської взаємодії можливе лише за умов встановлення відповідних узгоджених відносин у логістичному ланцюзі. Визначено, що незалежно від змісту процесів управління логістичними ланцюгами, їх сутність зводиться до оптимізації трансакційних витрат при організації постачань, від чого сьогодні залежить конкурентоспроможність підприємств на ринку споживчих товарів.
Наукова новизна. Обґрунтовано необхідність застосування механізму корпоративної інтеграції та ефективного партнерства суб’єктів логістичного ланцюга на прикладі акціонерного товариства.
Висновки. У результаті дослідження встановлено, що інтеграція між підприємствами неможлива без концепції партнерства, адже суб’єктам господарювання доцільно орієнтуватися на економічну сутність і максимізацію ефекту взаємодії. Це, у свою чергу, генерує взаємодоповнюючі переваги комплексних зусиль окремих суб'єктів логістичного ланцюга. Отже, сьогодні одним із головних завдань підприємства є координація взаємодії не лише його окремих підрозділів, які виконують логістичні функції, а й організацій-партнерів (постачальників, транспортників, оптовиків). Це зумовлює появу та функціонування інтегрованих логістичних структур. Доведено, що розвиток інтегрованих форм функціонування підприємств – суб’єктів логістичного ланцюга має ґрунтуватися на договірних або акціонерних засадах, охоплюючи частину або більшість послуг, що надаються посередниками. Ці інтеграційні форми й методи набули широкого розповсюдження в останні роки і виявляються у договірних відносинах промислових фірм з незалежними торговельними посередниками, у створенні об'єднань споживачів і виробників в економічних відносинах, у структуруванні горизонтальних зв'язків посередницьких організацій. Перспективним є розвиток інтеграційних зв’язків між споживачами та виробниками на основі створення логістичних мереж, що дає змогу скоротити витрати на управління ланцюгами постачань та організацію процесів логістичної діяльності.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Beresford, A. K. C., Pettit, S. J., & Whittaker, W. (2005). Improving supply chain performance through quality management in a global distribution environment. International Journal of Services and Operations Management, 1(1), 75-89.
Blaik, P. (2010). Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarzadzania [Logistics. The concept of integrated management]. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (in Polish).
Bowersox, D. J., & Closs, D. J. (1996). Logistical Management: The Integrated Supply Chain Process. New York: McGraw-Hill College.
Dźwigoł, H. (2019). Research Methods and Techniques in New Management Trends: Research Results. Virtual Economics, 2(1), 31-48. https://doi.org/10.34021/ve.2019.02.01(2).
Gunasekaran, A. (2005). Editorial: New service and manufacturing environments: challenges for operations management researchers and practitioners. International Journal of Services and Operations Management, 1(1), 1-6. https://doi.org/10.1504/ IJSOM.2005.006313.
Harrison, A. (2019). Logistics Management and Strategy: Competing through the Supply Chain. London: Pearson Education Limited.
Huemer, L. (2006). Supply Management: Value creation, coordination and positioning in supply relationships. Long Range Planning, 39(2), 133-153. https://doi.org/10.1016/ j.lrp.2006.04.005.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2014). Marketing Management. 14th ed. New Jersey: Prentice Hall.
Kwilinski, A. (2018). Mechanism of Formation of Industrial Enterprise Development Strategy in the Information Economy. Virtual Economics, 1(1), 7-25. https://doi.org/10.34021/ve.2018.01.01(1).
Lambin, J.-J. (2012). Market-Driven Management: Strategic and Operational Marketing. 3rd ed. London: Macmillan Business.
Murphy, P. R., & Wood, D. F. (2007). Contemporary Logistics. 9th ed. New Jersey: Prentice Hall.
Peppers, D., & Rogers, M. (2004). Managing Customer Relationships. A Strategic Framework. 3rd ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Souitaris, V., & Balabanis, G. (2007). Tailoring online retail strategies to increase customer satisfaction and loyalty. Long Range Planning, 40(2), 244-261.
Hryhorak, M. Yu. (2017), Intelektualizatsiia rynku lohistychnykh posluh: kontseptsii, metodolohiia, kompetentnist' [Intellectualization of the market of logistic services: concepts, methodology, competence]. Kyiv: Sik Group Ukraine (in Ukrainian).
Kolodizieva, T. O. (2016). Upravlinnia lantsiuhamy postavok [Supply Chain Management], Kharkiv: KhNEU named after S. Kuznets (in Ukrainian).
Kochubei, D. (2019). Upravlinnia merezhevoiu strukturoiu lantsiuhiv postachannia [Management of network structure of supply chains]. Foreign trade: economics, finance, law, 3, 19-27. https://doi.org/10.31617/zt.knute.2019(104)02 (in Ukrainian).
Krykavskyi, Ye. V., & Chornopyska, N. V. (2012). Ukraina v hlobalnykh lantsiuhakh postavok [Ukraine in global supply chains]. Logistics: theory and practice, 1(2), 92-100 (in Ukrainian).
Krykavskyi, Ye. V., Kosar, N. S., & Chubala, A. (2012). Marketynhova polityka rozpodilu [Marketing policy of distribution]. 2nd ed. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic (in Ukrainian).
Krykavskyi, Ye. et al. (2015). Partnerski vidnosyny na rynku V2V ta V2S [Partnership relations on the B2B and B2C market]. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic (in Ukrainian).
Petrunya, Y. Y., & Pasichnyk, T. O. (2018). Vplyv novitnikh tekhnolohii na lohistyku ta upravlinnia lantsiuhamy postavok [Impact of modern technologies on logistics and supply chain management]. Marketing and Management of Innovations, 1, 130-139. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-09 (in Ukrainian).
Ponomarenko, V. S., Tankov, K. M., & Lepeiko, T. I. (2010). Lohistychnyi menedzhment [Logistics management]. Kharkiv: INZhEK (in Ukrainian).
Bozhanova, V. (2013). Rozrobka i obgruntuvannia efektyvnoho lohistychnoho lantsiuha shchodo vprovadzhennia novoi produktsii na pidpryiemstvakh, shcho vtiahuiutsia v internatsionalizatsiiu [The efficient logistics chain development and grounding in order to introduce new product in companies that are involved in internationalization]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 20, 13-17 (in Ukrainian).
Hukaliuk, A. (2015). Udoskonalennia lantsiuhiv postachannia v umovakh trendiv mizhnarodnoho biznesu [Improvement of supply chain under international business trends]. Ekonomichnyy analiz (Economic analysis), 21(2), 48-54 (in Ukrainian).
Chorna, M. (2015). Model optymizatsii lantsiuha postavok tovarnykh resursiv [Model of optimization of chain of supplying with commodity resources], Agrosvit, 6, 3-6 (in Ukrainian).
Svichkar, V. A. (2018). Ryzyky v systemi mytnoho rehuliuvannia mizhnarodnykh lantsiuhiv postavok [Risks in the system of customs regulation of international supply chains]. Efektyvna ekonomika, 3, Retrieved from http://www.economy.nayka. com.ua/?op=1&z=6172 (Accessed 17 June 2023) (in Ukrainian).
Vitlinskyi, V. V., Skitsko, V. I. (2018). Ryzyk-menedzhment lantsiuhiv postachannia v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [The Risk-Management of Supply Chains in the Conditions of Digital Economy]. Business Inform, 4, 384-392 (in Ukrainian).
Kulik, V. A., Marchuk, V. Y., Garmash, O. N., Zakharchuk, A. P., & Gradisky, Y. A. (2019). Formuvannia hlobalnykh lantsiuhiv kompleksnykh postachan v systemi ahrolohistyky [Formation of global chain integrated supply in the system of a agrarian logistics]. Technical service of agriculture, forestry and transport systems, 16, 61-69 (in Ukrainian).
Hirna, O. (2020). Lohistyka i lantsiuh postavok: vyklyky pandemii COVID-19 [Logistics and supply chain: challenges of the pandemic COVID-19]. Black Sea Economic Studies, 55-1, 87-93, https://doi.org/10.32843/bses.55-14 (in Ukrainian).
Naboka, R., & Shuklina, V. (2020). Vplyv intehratsii lohistychnykh lantsiuhiv postavok na pidvyshchennia potentsialu pidpryiemstva [Influence of integration of logistics supply chains on increase of potential of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, 4, https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.4.87 (in Ukrainian).
Hutsaliuk, O. M. (2016). The criterion of economic efficiency of structural changes in corporate integration processes. Economic Theory and Law, 2(25), 104-106.
Salyha, K. S., & Hutsaliuk, O. M. (2018). Resursno-kompetentnistna paradyhma orhanizatsii upravlinnia korporatyvnymy intehratsiinymy protsesamy aktsionernykh tovarystv [Resource-competence paradigm of the organization of management of corporate integration processes of joint-stock companies]. Business Inform, 10, 369-376 (in Ukrainian).
Lisun, Ya. V. (2016). Lohistychni systemy u zabezpechenni partnerskoi vzaiemodii pidpryiemstv [Logistics systems in ensuring partnership cooperation of enterprises]. Actual problems of globalization: Collection of scientific articles (pp. 195-198). Thessaloniki: Midas S. A. (in Ukrainian).
Krykavskyi, Ye. V. et al. (2014). Ekonomika lohistyky [Economics of logistics]. Lviv: National Lviv Polytechnic University (in Ukrainian).
Poplavska, Zh. V., & Polianska, A. S. (2010). Perevahy ta kryterii intehratsii funktsii lohistyky [Advantages and criteria of integration of logistics functions]. Lohistyka (Logistics), 690, 120-127 (in Ukrainian).
Skochylias, S. M. (2015). Intehratsiinyi protses z urakhuvanniam osoblyvostei lohistychnoho lantsiuha [Integration process taking into account the peculiarities of the logistics chain]. Ekonomichnyi analiz (Economic analysis), 20, 295-300 (in Ukrainian).
Mochernyi, S. V. et al. (2001). Ekonomichna entsyklopediia [Economic encyclopedia]: in 3 vols. Kyiv: Academy, Vol. 2 (in Ukrainian).
Kalchenko, A. H. (2006). Lohistyka [Logistics]. 2nd, unchanged. Kyiv: KNEU (in Ukrainian).
Vaselevskyi, M. et al. (2008). Ekonomika lohistychnykh system [Economics of logistics systems]. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic (in Ukrainian).
Kulyk, V. A., Hryhorak, M. Yu., & Kostiuchenko, L.V. (2013). Lohistychnyi menedzhment [Logistics management]. Kyiv: Lohos (in Ukrainian).
Zaloznova, Yu., & Trushkina, N. (2019). Management of logistic activities as a mechanism for providing sustainable development of enterprises in the digital economy. Virtual Economics, 2(1), 63-80. https://doi.org/10.34021/ve.2019.02.01(4).
Hryhorak, M., Dźwigoł, H., Trushkina, N., & Shkrygun, Yu. (2021). Substantiation of expediency of the complex approach for supply chains management in the COVID-19 conditions. Intellectualization of logistics and Supply Chain Management, 5, 6-25. https://doi.org/10.46783/smart-scm/2021-5-1.