STATE STRUCTURAL POLICY AS A LEVER OF STRUCTURAL TRANSFORMATIONS IN THE ECONOMY OF UKRAINE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Excessive openness and weak resilience of Ukraine's economy to the manifestation of externalities requires the formation of a more effective state structural policy as a basic tool for systemic change in the national economy. The complexity of this policy involves a wide range of approaches and measures, including non-standard, to address strategic and operational challenges, which is accompanied by additional risks. At the same time, the risks affecting the deepening of structural deformations of the national economy of Ukraine are both a manifestation of constant changes in global market conditions and the presence of internal hidden vestiges stemming from the old traditional ways of organizing economic relations based on process thinking, anticompetitive principles, corruption, etc.
Purpose. Research of the essence of structural policy, definition of principles of its formation and realization, and also realization of classification of its types.
Results. Approaches to the interpretation of the concept of state structural policy are studied. It was found that the most popular is the mechanistic approach, where structural policy is seen as a tool of state regulation. Foreign experience on the nature of implementation and strategic guidelines of the state structural policy is analyzed. It is determined that structural policy in other countries is seen as a key means of transition from one type of development of society to another, more progressive. Substantiated determinants of state structural policy, on the example of revolutionary and evolutionary policy, allow us to determine a list of methods and measures to stimulate the development of the national economy.
Originality. The conditions of formation and functioning, flexible and effective system of state regulation of economic processes in the country are investigated. The author's definition of the state structural policy is presented, which reflects the principles of sustainable development of the national economy. The determinants of the state structural policy in accordance with its types and approaches to the organization of development are substantiated. It is proposed to classify the types of structural policy according to the following criteria: by the nature of changes (radical and inertial), by directions of transformations (vertical and horizontal), by the scale of implementation (general and selective). The basic principles of formation and implementation of the state structural policy that determine its effectiveness are determined, namely: dualism, utilitarianism, historicism, laissez faire.
Conclusion. The paradigm of the state structural policy of any country is based on the platform of opportunities for administrative influence on the economic environment with adaptability to economic realities and its regulation in accordance with certain imperatives. However, the instruments of this regulation are of a directive and indicative nature, which may outline the priority of the current government and the degree of state influence on the spheres and branches of activity. In general, the state structural policy is polysystemic in nature, as it is implemented through fiscal, monetary, industrial, agricultural, social, innovation, investment and other policies to achieve the strategic goals of the state.
Thus, structural policy as the main lever of state regulation should provide system-forming and compensatory effects in the national economy, its resistance to negative exogenous and endogenous factors, improve the investment climate and macroeconomic indicators, improve the system of reproduction and self-organization of the economic complex.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Mahdich A.S. (2016). Democratization and economic growth: a theoretical aspect. Akademichnyi ohliad Dnipropetrovskoho universytetu ekonomiky ta prava imeni Alfreda Nobelia [Academic review of Alfred Nobel Dnipropetrovsk University of Economics and Law]. 2 (45), 5–13.
Melnyk M.I. (2012). Formuvannia biznes-seredovyshcha Ukrainy v umovakh instytutsiinykh transformatsii: monohrafiia. [Formation of the business environment of Ukraine in the conditions of institutional transformations: monograph]. Lviv: IRD NAN Ukrainy, 568 p.
Krykhtin Ye.I. (2004). Sotsialna polityka ta ekonomichna bezpeka: monohrafiia. [Social policy and economic security: monograph]. Donetsk : Kashtan, – 336 p.
Pasinovych I.I. (2015). Structural policy as a system-forming element of socio-economic policy of the state. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy [Socio-economic problems of the modern period of Ukraine]. 4, 31–36.
Kotsko T.A. (2017). The essence and role of structural policy in ensuring the economic security of the state. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. [Economic Bulletin of the Zaporizhia State Engineering Academy]. 2-1 (08), 46-52.
Shvaika L.A. (2006). State regulation of Economy. Kyiv: Znannia, 435 p.
Romanova T.V. (2016). Priorities of structural policy formation in modern conditions of integration transformations. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva. [Problems and prospects of entrepreneurship development]. 1, 133–136.
Lukinov I. I. Ekonomichni transformatsii na prykintsi 20-ho storichchia: monohrafiia. [Economic transformations at the end of the 20th century: monograph]. Retrieved from: https://studfile.net/preview/1098149/ (Accessed: 04.08.2020)
European Commission (2012). Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations. Retrieved from: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/ docgener/presenta/smart_specialisation/smart_ris3_2012.pdf, (Accessed: 04.08.2020)
Demeshok O. (2014). The mechanism of formation and implementation of industrial policy: the concept and system-forming regulators. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. [Global and national economic problems]. 2, 195-199.
Kyrychenko O.S. (2019). Implementation of the structural policy of the state and its industrial development in the context of economic security. Vcheni zapysky Universytetu «KROK». [Scientific notes of KROK University]. 2 (54), 102-109.
Bodrov V., Shepetko R. (2014). Structural policy in the face of intensifying international competition. Mizhnarodna ekonomichna polityka [International economic policy]. 2 (21), 78-98.