STRENGTHENING THE MOTIVATION OF ENTERPRISE PERSONNEL BY KNOWLEDGE MANAGEMENT MEASURES IN THE CONTEXT OF CHANGE MANAGEMENT
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
In the conditions of modern market relations, employees of organizations are required to maximize returns. Accordingly, for this they must be motivated, able to satisfy their social and physiological needs. The article highlights the concept of «motivation» as an economic category (the process of inducing people to work, which involves the use of motives for human behavior to achieve personal goals or the goals of the organization) and its main tasks are presented. Motivation is considered as a process, and several successive stages are highlighted in it; features of the types of motivational climate are indicated. Foreign experience in reforming the system of training and retraining of personnel is analyzed, it is indicated that the sustainable development of modern companies in the conditions of fierce competition is impossible without reforming the system of training and retraining of personnel. The main requirements that are presented to managers of all levels at the present stage (professional competence; the availability of general training in the field of management; knowledge of the engineering and technology of modern production; knowledge of the theory of economics, law, pedagogy and psychology; mastery of administrative skills; the ability to independently accept reasonable strategically correct decisions and strive for their implementation; a sense of new, the ability to anticipate trends in the development of the company taking into account changes in the external environment and market conditions; the ability to manage people). Based on a review and critical analysis of literary sources, the paper proposes ways to strengthen the labor motivation of personnel (improving the quality of general management, improving the quality of managing personnel at middle and lower levels of internal management, improving professional skills and quality of work of employees). The objective conditionality of the practical implementation of the organization of continuous systematic training of the enterprise personnel has been proved, which, in turn, requires appropriate reform of the organizational, methodological and informational support of the internal company training and retraining system.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Blanc B. L., Bouillon J. L. (2012). Organizational devices for knowledge management: proposal for a crossover perspective between knowledge sciences and communication sciences. VINE, 42 (3/4), 382–395.
Borjigen C. (2015). Mass collaborative knowledge management: towards the next generation of knowledge management studies. Program: electronic library and information systems, 49 (3), 325–342.
Charkina T. Y., Barash, Y. S., Martseniuk L. V. (2017). Innovative development of passenger companies according to the carriage of tourism transportation. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 12, ULR: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5928 (Accessed: 15.01.2020).
Dmitrenko G. A., Sharapatova E. A., Maksimenko T. M. (2001). Motivatsiya i otsenka personala [Personnel motivation and assessment]. Kiev: MAUP. 528 (in. Ukr.)
Illiashenko S. M., Shypulina, Y. S. (2014). Factor analysis of the enterprise’s innovative culture. Ekonomichnyi chasopys XXI [Economic Annals XXI], 3–4, 31–34.
Illiashenko S. M., Shypulina Y.S., Illiashenko N.S. (2015). Knowledge management as a basis for innovative development of the company. Aktual’ni problemy ekonomiky [Actual Problems of Economics], 6 (168), 173–181.
Matusevich O., Charkina T., Kolinko K. (2018). The essence of change and management by changes in the enterprise and their need for rail transport. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 12, ULR: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6742 (Accessed: 15.06.2020).
Pichuhina T. S. Tkachova S. S., Tkachenko O. P. (2017). Upravlinnia zminamy [Change Management]. Kharkiv: KhDUKhT, 226. (in. Ukr.)
Shpakov Y. (1995). Profession 2000: Council maker. Personal [Staff], 1, 52–54.
Skibitskyi O. M. (2013). Upravlinnia liudskym potentsialom: personal, psykholohiia, motyvatsiia, vidpovidalnist [Human Potential Management: Personnel, Psychology, Motivation, Responsibility]. Kyiv: TOV Try–K,, 582. (in. Ukr.)
Skudar G. M. (1999). Upravlenie konkurentosposobnost’yu krupnogo aktsionernogo obshchestva: problemy i resheniya [Competitiveness management of a large joint–stock company: problems and solutions]. Kiev: Nauk.dumka. 202 (in. Ukr.)
Tomakh V.V. (2014). The essence of the process of knowledge management of enterprises in the industry. Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom [Economics and management of national economy], 2, 161–166.
Vovk Y. Y. (2013). The process of knowledge management company and its features. Naukovyi visnyk NLTU Ukrayiny [Scientific Bulletin of Ukrainian National Forestry University], 23(17), 343–352.