IMPROVEMENT OF MARKETING ACTIVITY OF PHARMACEUTICAL ENTERPRISE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Today, the main problem is due to the increasing importance of the company brand as an important component in ensuring the competitiveness of the business entity in today's market relations. The overall mission of the company is reflected in the marketing activities during the promotion of the brand. The need to analyze the impact of external and internal environment on the company's trading activities, determine the target audience, stimulate sales of finished products and the need to improve service due to the relevance of studying and improving the company's brand, the quality of which shapes the company's future.
Purpose. Investigate approaches to the marketing activities of pharmaceutical companies, analyze the competitive advantages of successful companies, as well as develop areas for improving the marketing activities of pharmaceutical companies.
Results. The study substantiates ways to improve the marketing activities of the pharmaceutical company. The problem of marketing organization at the enterprises of Ukraine engaged in the sale of pharmaceuticals, which is due to the increasing importance of the pharmacy brand as an important component in ensuring the competitiveness of the business entity in modern market relations. The importance of marketing activities and branding of a pharmaceutical company in the domestic market is emphasized. The directions of improvement of marketing activity of the pharmaceutical enterprise in Ukraine are defined. The expediency of conducting a marketing audit is indicated. Changes in the marketing strategies of pharmaceutical companies are proposed. The parameters of changing the structure of brand audit of pharmaceutical enterprises of Ukraine in terms of quality indicators are proposed. The necessity of creating a brand of the enterprise and rebranding for successful communication of the pharmaceutical enterprise with consumers is substantiated.
Conclusion. The reason for the "satisfactory" financial performance of pharmaceutical companies - in the almost complete absence of marketing activities. The transformation of the company should begin with an analysis of the market situation, in terms of marketing activities of competitors, determining its place in the market, its format, and plans to expand the company. legend, mission and values of the brand. Assessing the level of brand management of the company can not do without auditing the system of visual identification. At the stage of developing a unified design of the brand system, the company must create or, if necessary, redesign the logo and related elements of corporate style. The presence of all the above features allows the company to transform from a brand into a full-fledged brand. The modern world, ignoring brands that think only of increasing sales and reducing costs - it belongs to brands.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Afanasyeva S. (2013). Analysis of the brand position in the market: evolution of approaches. Management. Issue. 4, 49-81. Retrieved from: http://www.vestnikmanagement.spbu.ru/archive/?article_id=603 (Аccessed: 12.05.2021).
Ogilvy D. (2010). Confessions of an Advertising Man. Moscow: Eksmo. Issue. 3, 120-240 (in Russ.)
Gad T. (2005). 4D Branding. Saint Petersburg: Stockholm School of Economics, 230 (in Russ.)
Feldwick P. (2008). Methods of brand communication. Moscow: CJSC "Olymp-Business", 302 (in Russ.)
Domnin V. (2009). Brand identity - the key concept of brand management. Brendmenedgment (Brand Management). Issue. 5, 266-282. Retrieved from: http://www.brand-management.ru/product/7/art7-2009-5 (Аccessed: 12.05.2021).
Kotler F. (2009). Fundamentals of Marketing. Professional edition. Moscow: Publishing house of LLC “I. D. Williams ", 1072 (in Russ.)
Sharkov F. (2006). The magic of the brand. Moscow: Publishing house "Alfa-Press", 268 (in Russ.)
Starov S. (2010). Brand management. Saint Petersburg: Publishing house: Graduate School of Management SPbSU, 500. Retrieved from: http://www.gsom.spbu.ru/files/upload/publishing/textbooks/ starov_content.pdf (Аccessed: 12.05.2021).
Aaker David A. (2008). Building strong brands. Moscow: Grebennikov Publishing House. Issue. 2, 586 (in Russ.)
Cernatoni L. (2007). From brand vision to brand assessment. The strategic process of growing and strengthening brands. Moscow: Group IDT, 332 (in Russ.)
Kendyukhov O. (2009) Marketing strategy of the enterprise: brand-driven to the value of efficiency. Donetsk: DonUEP, 59 (in Ukr.)
Dib A. (2020). Marketing plan for one side. Kharkiv: Vivat, 41-190 (in Ukr.)