ENSURING THE SUSTAINABILITY OF ENTERPRISE DEVELOPMENT BASED ON THE FORMATION OF A PROFESSIONAL IMAGE OF THE MANAGER IN MODERN CONDITIONS

Main Article Content

Tetiana VORONKO-NEVIDNYCHA
Valentyna KARPENKO
Yuliіa BORYSENKO
Valeriіa TSYMBAL

Abstract

The article considers the concepts of «image» and «professional image» and analyzes its features and components. There are considered the problems of forming the manager's image as a basis for ensuring the dynamic sustainability of enterprise development. We also highlight the ways of forming a professional image of a manager. The importance of goal setting, adequate self-assessment and evaluation analysis are demonstrated. Also, there are formulated the role and functions performed by the image of the manager in the process of organizing the organization in modern conditions. The research focuses on the problem of forming a successful managerial image in modern conditions, studying the factors influencing the formation of the correct managerial image, revealing the methods of promoting the manager's image to ensure the dynamic sustainability of a business entity, etc. The particular relevance of this study to the formation of the managers' image of most enterprises was the work in post-pandemic conditions, under martial law, when it became necessary to quickly organize the work of the enterprise in the new conditions, to ensure the safety of employees as much as possible by transferring part of the staff to remote work. The concepts of remote work, relocation of enterprises, changes in schedules and working conditions have dramatically entered business life, becoming a new reality. The article examines how modern conditions have forced top managers of Ukrainian enterprises to promptly address the pressing issue of organizing work remotely, outside the office and the usual visual observation, etc.

Article Details

Section
Статті

References

Барна Н.В. Іміджелогія: навч. пос. для дист. навч. К.: Університет «Україна», 2008. 217 с. 2. Білоножко А.В. Формування іміджу керівника середнього бізнесу. Праці Одеського політехнічного університету. 2015. Вип. 2 (41). С. 363–367.

Браєвська А.І., Браєвський С.Й., Артеменко Л.П. Формування успішного іміджу керівника в дистанційних умовах роботи. Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». 2021. № 18. С. 152-158. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/240432/238770 (Дата звернення: 12.08.2022).

Воронько-Невіднича Т.В. Особливості формування та впливу іміджу керівника на діяльність організації. Зб. матеріалів наукових праць наук.-практ. конф. професорсько-викладацького складу Полтавської державної аграрної академії за підсумками науково-дослідної роботи в 2016 році. Полтава : РВВ ПДАА, 2017. 374 с. С. 31–33.

Воронько-Невіднича Т.В., Помаз О.М., Васильєва Ю.А., Коваленко Г.О. Аспекти корпоративної соціальної відповідальності підприємства, що сприяють формуванню його іміджу. Modern Economics. 2020. С. 45-49. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/24-2020/voronko-nevidnycha.pdf (Дата звернення: 12.08.2022).

Лозовський О.М., Іванчук О.Д. Імідж керівника як базова складова ефективного управлінні сучасним підприємством. Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. 2018. № 20. С. 171-178. URL: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=26695.pdf (Дата звернення: 12.08.2022).

Поченцов Г.Г. Паблік рілейшнз для професіоналів. Київ, 2000. 624 с.

Пшенична Л. Імідж керівника – важлива складова кар’єри управлінця. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 6 (80). URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/24.pdf (Дата звернення: 12.08.2022).

Шевченко В.С. Роль і місце іміджу керівника в ефективному управлінні сучасної організації. Соціальна економіка. 2016. № 2. С. 157–161. URL: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/8259/7769 (Дата звернення: 12.08.2022).

Якімова І.А. Управління іміджем керівника. Сучасний менеджмент: моделі, стратегії, технології : матеріали XXI Всеукр. щоріч. студент. наук.-практ. конф. за міжнарод. участю. 23 квіт. 2020 р. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2020. 642 с. С. 254–256.