Theories of consumption: gnosiological aspect of analysis

Main Article Content

S. V. Malovychko

Abstract

Modern society is characterized by a system of values and behavior, which is dominated by the extravagance of the consumption is implemented for the sake of consumption, technocratism privalivayut and pragmatism. All this occurs against the backdrop of the exhaustion of natural resources, global environmental problems, the problems of poverty and hunger. Relevant questions are theoretical explanation of the phenomenon of consumption, the personification of power. The identification and review of the theories of consumption, which are used to explain the modern consumer are carried out. Summarizes current thinking on the theory of consumption, including such approaches are highlighted: from the point of view of economic theory; sociological theory; philosophical theory; from a marketing standpoint; in terms of psychology. Classification of modern forms of consumption complemented by "personalized consumption" that displays the greatest challenges of modern society and the economy associated with the need to solve the problem of food security at the global, national, and international levels.

Article Details

Section
Статті
Author Biography

S. V. Malovychko, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг

кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри маркетингу та менеджменту

References

Овруцкий А.В. Потребление в философско-экономическом дискурсе [Електронний ресурс] / А.В. Овруцкий. // Вестник Бурятского государственного ун-та. – 2010. – №14. – С. 83-88.  Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/potreblenie-v-filosofsko-ekonomicheskom-diskurse

Овруцкий А.В. Социальная онтология потребления. : автореф. дис. на соискание науч. степени док. фил. наук : спец. 09.00.11 «Социальная философия» / А.В. Овруцкий. – Ростов-на-Дону. – 2012. – 45 с.

Ритцер Дж. Макдонализация общества 5 / Пер. с англ. А.В. Лазарева; вступ. статья Т.А. Дмитриева. – М.: Издательская и консалтинговая группа «Пракси», 2011. – 592 с.

Цинтила О. В. Консьюмеризм як ознака сучасної культури і втрати людської індивідуальності / О.В. Цинтила // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наук. праць. Випуск 602-603. Філософія. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. – 234-240 с.

Зомбарт В. Буржуа. Этюды по истории духовного развития современного экономического человека. М.: Наука, 1994. – 443 с.

Тарасенко В. И. Социология потребления: методологические проблемы. – К.: Наукова думка, 1993. – 164 с.

Зоська Я.В. Суспільство споживання та соціальні практики споживачів в Україні : монографія / Я. В. Зоська. – Запоріжжя : КПУ, 2011. – 352 с.

Бодрийяр Ж. В Тени молчаливого большинства, или Конец социального. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2000. – 96 с.

Коваліско Н. В. Методологічне обґрунтування та виділення моделей споживання на емпіричному рівні / Н. В. Коваліско, Н. В. Домбровська // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. – 2012. – Вип. 8. – С. 32-43.

Погоріла Л.М. Ключові фактори і принципи соціально відповідального споживання / Л. М. Погоріла // Бізнес Інформ. – 2015. – №2. – С. 30-34.