Generalization of scientific and methodical approaches for the strategic management of enterprise

Main Article Content

V. О. Zanora

Abstract

This article is devoted to the overview, generalization and systematization of scientific and methodical approaches for the strategic management. It is noted that a system approach is used most often as its separate aspects that are its components. Methodical approaches that belong to the main aspects of the system approach are determined: component; complex; structural; process; functional; target; resource; integration; communicative; historical (retrospective); diagnostic; evolutionary; perspective. The characteristics of such scientific and methodical approaches are determined: operational, problem, programme and target, scenario, situational, quantitative, projected, technological, informative.

Article Details

Section
Статті

References

Мескон М. Х. Основы менеджмента / Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф.; пер. с англ. – М. : Дело, 1997. – 407 с.

Економіка підприємства: підруч. [за заг. ред. С. Ф. Покропивного. – [2-ге вид.]. – К. : КНЕУ, 2000. – 528 с.

Андерсен Б. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования / Андерсен Б. [пер. с англ. С. Ариничева]. – М. : РИА «Стандарты и качество», 2003. – 272 с.

Репин В. В. Два понимания процессного подхода к управлению предприятием [Электронный ресурс] / В. В. Репин. – Режим доступа: www.finexspert.ru.

Репин В. В. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов / В. В. Репин. – М. : РИА «Стандарты и качество», 2004. – 408 с.

Стеченко Д. М. Методологія наукових досліджень: підруч. / Д. М. Стеченко, О. С. Чмир. – [2-ге вид.]. – К. : Знання, 2007. – 317 с.

Стеченко Д. М. Розміщення продуктивних сил і регіоналістика / Д. М. Стеченко. – К. : Вікар, 2006. – 396 с.

Дикань Н. В. Менеджмент: навч. посібник / Н. В. Дикань, І. І. Борисенко. – К. : Знання, 2008. – 389 с.

Занора В. О. Управління технологічними витратами машинобудівних підприємств в умовах ризиковості / В. О. Занора. – Ученые записки ТНУ имени В. И. Вернадского. – 2013. – № 3. – С. 42 – 48.

Воронкова А. Э. Стратегическое управление конкурентноспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация / А. Э. Воронкова. – Луганск: ВНУ, 2000. – 315 с.

Фатхутдинов Р. А. Стратегический маркетинг / Р. А. Фатхутдинов. – М. : ЗАО «Бизнес-школа «Интел-Синтез», 2000. – 640 с.

Большой экономический словарь / М. Ю. Агафонов [и др.]; [под ред. А. Н. Азрилияна]. – М. : Институт новой экономики, 1997. – 864 с.