Generalization of scientific and methodical approaches for the strategic management of enterprise

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

V. О. Zanora

Анотація

This article is devoted to the overview, generalization and systematization of scientific and methodical approaches for the strategic management. It is noted that a system approach is used most often as its separate aspects that are its components. Methodical approaches that belong to the main aspects of the system approach are determined: component; complex; structural; process; functional; target; resource; integration; communicative; historical (retrospective); diagnostic; evolutionary; perspective. The characteristics of such scientific and methodical approaches are determined: operational, problem, programme and target, scenario, situational, quantitative, projected, technological, informative.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

Мескон М. Х. Основы менеджмента / Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф.; пер. с англ. – М. : Дело, 1997. – 407 с.

Економіка підприємства: підруч. [за заг. ред. С. Ф. Покропивного. – [2-ге вид.]. – К. : КНЕУ, 2000. – 528 с.

Андерсен Б. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования / Андерсен Б. [пер. с англ. С. Ариничева]. – М. : РИА «Стандарты и качество», 2003. – 272 с.

Репин В. В. Два понимания процессного подхода к управлению предприятием [Электронный ресурс] / В. В. Репин. – Режим доступа: www.finexspert.ru.

Репин В. В. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов / В. В. Репин. – М. : РИА «Стандарты и качество», 2004. – 408 с.

Стеченко Д. М. Методологія наукових досліджень: підруч. / Д. М. Стеченко, О. С. Чмир. – [2-ге вид.]. – К. : Знання, 2007. – 317 с.

Стеченко Д. М. Розміщення продуктивних сил і регіоналістика / Д. М. Стеченко. – К. : Вікар, 2006. – 396 с.

Дикань Н. В. Менеджмент: навч. посібник / Н. В. Дикань, І. І. Борисенко. – К. : Знання, 2008. – 389 с.

Занора В. О. Управління технологічними витратами машинобудівних підприємств в умовах ризиковості / В. О. Занора. – Ученые записки ТНУ имени В. И. Вернадского. – 2013. – № 3. – С. 42 – 48.

Воронкова А. Э. Стратегическое управление конкурентноспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация / А. Э. Воронкова. – Луганск: ВНУ, 2000. – 315 с.

Фатхутдинов Р. А. Стратегический маркетинг / Р. А. Фатхутдинов. – М. : ЗАО «Бизнес-школа «Интел-Синтез», 2000. – 640 с.

Большой экономический словарь / М. Ю. Агафонов [и др.]; [под ред. А. Н. Азрилияна]. – М. : Институт новой экономики, 1997. – 864 с.