МАРКЕТИНГОВІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ РИНКУ СОНЯШНИКУ ТА ПРОДУКЦІЇ ЙОГО ПЕРЕРОБКИ В УКРАЇНІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Роман АВРАМЕНКО

Анотація

Розкрито теоретичні засади маркетингу на ринку насіння соняшнику та олії. Визначено основні напрями розвитку  господарств, які спеціалізовані на виробництві соняшнику, в аспекті вдосконалення їх маркетингової діяльності, спрямованої на підвищення ефективності функціонування. На основі узагальнення наукових матеріалів дослідження запропоновано наукові та практичні результати роботи. Проаналізовано чинники маркетингового середовища ринку соняшнику. Вдосконалено методику оцінки економічної ефективності маркетингової діяльності господарств у напрямі забезпечення її об’єктивності, достовірності й своєчасності. Встановлено, що основні етапи розбудови системи маркетингу на ринку насіння соняшнику та продуктів його переробки мають базуватися на застосуванні сучасних інформаційних технологій, інформаційному забезпеченні та комунікаційних мережах.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

Aretenko T. (2017). The current state of the sunflower oil market and prospects for its development. Collection of scientific works of the TSTU (economic sciences), 1-2 (33-34), 120-127.

Oilseed opportunities (2009). Agrarian Week. Ukraine, 41, 15.

Tatarenko G. (2009). Market of oilseeds in Ukraine in 2009. Business, 44 (875).

Sulima M. (2009). Economic efficiency of production in agricultural enterprises. Ekonomika APK, 2, 88-94.

Аpk-inform (2010). Ukraine harvested a record yield of sunflower. URL: http: www.apk-inform.com (Accessed: 12.01.2023).

State Statistics Service of Ukraine (2022). Ukraine in figures 2021. Statistical collection. Kyiv: State Statistics Service of Ukraine, 246 p. (in Ukr.).

State Statistics Service of Ukraine (2022). Ukraine 2021 [ed. by O. E. Ostapchuk]. Statistical collection. Kyiv: State Statistics Service of Ukraine, 27 p. (in Ukr.).

State Statistics Service of Ukraine (2022). Agriculture sector in Ukraine for 2021 [edited by N. Vlasenko]. Statistical collection. Kyiv: State Statistics Service of Ukraine, 369 p. (in Ukr.).

State Statistics Service of Ukraine (2022). Statistical Yearbook of Ukraine for 2021 [edited by O. Osaulenko]. Kyiv: August Trade, 554 с. (in Ukr.).

State Statistics Service of Ukraine (2022). Crop production in Ukraine [edited by N. Vlasenko]. Statistical collection. Kyiv: State Statistics Service of Ukraine, 180 p. (in Ukr.).

Prykaziuk О. (2006). Methods for measuring the profitability of agribusinesses. Accounting and Finance of the Agricultural Sector, 5, 100-105.

Chekhova I. and other (2018). Formation and development of the oilseeds market: theory, methodology, practice: monograph. Zaporizhzhia: IOK NAAN, 173 p. (in Ukr.).

Bakhchivanzhy L., Dyachenko L., Pochkolina S. (2013). Current state and prospects of sunflower production. Socio-Economic Research, 4 (51), 9-14.

Donskikh A. (2016). Increasing the quality and competitiveness of sunflower seed production in the conditions of integration and cooperation: collective monograph. Dnipro: Gerda, 598 p. (in Ukr.).