ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМІВ ГЕНЕЗИСУ ТОРГОВЕЛЬНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА ТА СВІТОВОЇ ЕКОНОМІКИ В УМОВАХ НЕОПРОТЕКЦІОНІЗМУ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Проблема. Одним із основних завдань сучасної зовнішньоекономічної політики України є побудова відносин стратегічного партнерства з інтеграційними об’єднаннями та окремими країнами, співробітництво з якими є важливим для розвитку національної економіки. Тому головними рушійними силами розвитку ринку міжнародних послуг на даному етапі повинні бути високоякісний людський капітал, інвестиції в нематеріальні активи, ефективний внутрішній нагляд, розвиток інформаційно-комунікаційної інфраструктури, якість інституційного середовища, національна політика тощо. Наукова школа неопротекціонізму включає заходи щодо стимулювання експорту та залучення іноземних інвестицій для підтримки зростання національної економіки.
Метою статті є узагальнення наукових положень та поглиблений аналіз основних факторів структурних зрушень у міжнародній торгівлі послугами та торговельному співробітництві України в контексті розвитку міжнародних економічних відносин та неопротекціонізму.
Результати. У дослідженні розглядаються тенденції глобалізації світової економіки, яка посилюється з відкритістю національних ринків та економічною взаємозалежністю. Завдання сучасної зовнішньоторговельної політики України полягають у розбудові відносин стратегічного партнерства з інтеграційними об’єднаннями та окремими країнами, співпраця з якими є важливою для розвитку національної економіки. Визначено, що міжнародна торгівля створює матеріальну основу міжнародних економічних відносин, що призводить до зростання інтеграції національних економік у світову економіку, формування якої безпосередньо випливає з подальшого поглиблення міжнародного поділу праці. Визначено, що неопротекціонізм, спрямований на стимулювання інновацій та розвиток конкурентоспроможних галузей, може стати ефективним інструментом для досягнення сталого та збалансованого економічного розвитку.
Наукова новизна. Отримали подальший розвиток основні аспекти генезису розвитку неопротекціонізму. Розглянуто етапи реалізації рівня розвитку міжнародних торговельно-економічних відносин та визначено роль некомерційних організацій у розвитку світової економіки в умовах неопротекціонізму.
Висновки. Визначено, що торговельно-економічні відносини є матеріальною основою міжнародної економічної інтеграції, яка зазвичай починається з лібералізації взаємної торгівлі, зняття обмежень на рух товарів, послуг, капіталу, робочої сили і поступово, за відповідних умов та інтересів країн-партнерів, веде до створення єдиного економічного, правового, інформаційного простору в межах регіону. Встановлено, що міжнародна торгівля – це парадигма розвитку торговельно-економічних відносин країн, які охоплюють весь спектр сфер співробітництва та реалізуються через низку форм, кожна з яких визначається кількістю учасників різноманітних взаємодій – двосторонні та багатосторонні відносини. Правильно сформована стратегія неопротекціонізму може сприяти стійкому і збалансованому розвитку, забезпечуючи економічну стабільність та підвищення якості життя населення країни.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Економічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською, російською, польською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Douglas A. Irwin (2017). Peddling Protectionism: Smoot-Hawley and the Great Depression. UK. 256 р.
Robert E. Baldwin (1970). Nontariff Distortions of International Trade Brookings Institution, 210 р.
Koval G.I. (2008). Mechanism of regulation of the services market: international and Ukrainian aspects. Scientific Bulletin of Volyn National University named after Lesya Ukrainka. 6. 138-143.
Morgulets O.B. (2010). The role of services in the economic system of Ukraine. Economics and Management: a collection of scientific papers. Lutsk: National University of Technology. Issue. 7 (26). Vol. 2. 27-35.
Rumyantsev A.P. (2003). International trade in services. Kyiv: Center for Educational Literature. 112 p. (in. Ukr.).
Fink C., Mattoo A. and Neagu I.C. (2005). Assessing the Impact of Communications Costs on International Trade. Journal of International Economics. 67 (2). 428-425.
Amiti M. (2009). Service offshoring, productivity and employment: Evidence from the United States. The World Economy. 32 (2). 203-220.
Francois J.F., Hoekman B. (2009). Services Trade and Policy. Working Papers. 60. 73 p.
Petty W., Smith A., Ricardo D. (1993). Anthology of economic classics. Economists. 478 р.
Olin B. (1993). Interregional and international trade. Milestones of economic thought. 416 р.
Porter M. (1997). Competition strategy. Methodology for the analysis of galleys and the activity of competitors. Per. from English A. Oliynik, R. Skipalsky. Kyiv: Osnovi, 390 p. (in. Ukr.).
Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture (2019). URL: https://agro.me.gov.ua/ua/pro-nas/misiya-ta-strategiya (Accessed: 12.08.2023).
Bondar Iu.A., Leginkova N.I. (2016). The main factors of structural changes in international trade in services in the development of the world economy. Eastern Europe: Economy, Business and Governance. 4. 19-24.
Golikova A.P., Dovgal O.A. (2015). Transformation of international economic relations in the era of globalization: a collection. monograph. Kharkiv: KhNU named after VN Karazina, 316 p. (in. Ukr.).
Filipenko A.S. (2007). Global forms of economic development: history and modernity. Kyiv: Knowledge. 670 p. (in. Ukr.).
Filipenko A.S. (2008). International economic relations: theory. Kyiv: Lybid, 408 p. (in. Ukr.).
Hutsaliuk O.M., Bondar Iu.A., Sukhacheva O.O. (2021). Vectors of the development of trade and economic cooperation of Ukraine with the countries of the Middle East and Africa. Economic management: theory and practice. Chumachenko's readings: coll. of science works. 35-50. DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2021.35-50
Pidhirna V.N. (2010). Ukraine in the World Trade Organization: problems of adaptation and ways to solve them. Scientific Bulletin of Zaporizhia National University: a collection of scientific papers. Economic sciences. Zaporozhye: Zaporozhye National University. Pp. 203-207.
Tarasova I.I. (2015). Institutionalism in the methodology of scientific discourse. Current problems of the economy. №2 (164). 73-78.
World Trade Organization. URL: https://www.wto.org/english/tratop_e/tpr_e/trade_monitoring_e.htm (Accessed: 12.08.2023).
Trade in services and employment. Geneva. UNCTAD. URL: https://unctad.org/news/year-review-top-10-unctad-stories-2023 (Accessed: 12.08.2023).
Yakubenko V.D. (2004). Basic institutes in the transformation economy: a monograph. Kyiv: KNEU. 252 p. (in. Ukr.).
Fink C. (2008). Rules of Origin in Services: A Case Study of Five ASEAN Countries. GATS and the Regulation of International Trade in Services. World Trade Forum. Cambridge University Press. 111-138.
Hutsaliuk O.M., Cherevatenko V.A. (2015). Development of international business in the context of international management. State and regions. Series: Economics and Entrepreneurship. 6 (87). 8-13.